Raspberry Pi 4 - Snel genoeg als pc-vervanger?

Hier kunt u Linux tips en nieuws lezen
Plaats reactie
d'anvers
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Raspberry Pi 4 - Snel genoeg als pc-vervanger?

Bericht door d'anvers » 19 aug 2019, 19:35

De Raspberry Pi 4 kwam er veel sneller dan verwacht. Met usb 3.0, een volwaardige gigabit-ethernetaansluiting en meer intern geheugen voldoet hij ruimschoots aan ons verlanglijstje. Daarmee kan de kleine computer met recht een pc-vervanger genoemd worden, zoals je leest in deze Raspberry Pi 4 review.
Raspberry 4 - Wat is er nieuw?

De Broadcom BCM2711-systeemchip heeft een ARM Cortex-A72-processor met vier cores: de snelheid is 1,5 GHz en de procestechnologie 28 nm-procestechnologie (terwijl alle vorige modellen nog 40nm-procestechnologie gebruikten). Het bordje heeft nu maximaal 4 GB intern geheugen (er zijn modellen met 1, 2 en 4 GB). Twee van de usb2.0-poorten hebben plaatsgemaakt voor usb 3.0 en de ethernetaansluiting haalt nu eindelijk echt gigabitsnelheid.

Lees verder
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”
François de la Rochefoucauld, Frans filosoof (1613-1680)

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

d'anvers

Re: Raspberry Pi 4 - Snel genoeg als pc-vervanger?

Bericht door d'anvers » 21 aug 2019, 19:54

Raspberry Pi 4: fouten, correcties en nieuws
De Raspberry Pi 4 kwam als een verrassing. De nieuwe hardware wordt alom geprezen, alleen is er nog geen geschikte software. Bovendien zijn er nog enkele problemen omtrent de usb-c-poort opgedoken en het MicroSD-slot is niet veel vlotter geworden.

Lees verder
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

geest
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time

Bericht door geest » 22 aug 2019, 00:04

Dan zal ik het maar nog even houden op mijn toestel (vorige versie Raspberry Pi 3 B+)

Anjo

Bericht door Anjo » 22 aug 2019, 11:26

Wat is nou de meerwaarde van een Pi als je in huis allemaal full-sized machines hebt staan?

Mss als Kodi spelertje, maar ik heb al een aantal Android dingetjes en voor mijn stereo aansuring stream ik ook via een full-size PC met windows 10.

Aan boord lijkt t me wel wat, maar ben momenteel bootloos.

d'anvers

Bericht door d'anvers » 23 aug 2019, 16:10

Raspberry Pi versus Arduino: Waar ga jij mee knutselen?

Hoewel de Raspberry Pi en Arduino soms in één adem genoemd worden en beide producten gerekend kunnen worden tot dezelfde elektronicahobby-producten, gaat het echt om twee verschillende producten met hun eigen toepassingen. Wat zijn de verschillen en wat gebruik je waarvoor? Nadat je hebt gekozen voor een Arduino of Raspberry Pi kan je gaan bouwen aan de hand van de workshops die op de volgende pagina’s staan.

workshops

stegiman

Bericht door stegiman » 24 aug 2019, 11:03

Raspberry Pi en Arduino kan je best niet vergelijken met een gewone computer.
Zet dat uit uw hoofd.
Maar met een gewone computer kan je eigenlijk alleen computeren en voor de rest niks.
Er draaien enkel programma die je graag wilt.
Je kan wel andere toestellen toevoegen aan uw computer maar het blijft een gewone computer.

Raspberry Pi en Arduino kan je best niet bekijken als een computer maar meer als een sturingstoestellen.
Je kan met zulke dingen duizenden dingen maken.
Een voorbeeld: je zorgt ervoor dat rolstoel op een andere manier wordt bediend.
Dat kan met Raspberry Pi en Arduino
Ik heb nog niet echt de tijd gehad om verder mee te werken anders had ik wel een of ander iets gemaakt.
Maar dan zou ik wel graag 3D printer willen kopen zodat je nog meer kan maken.
Dat is de pluspunt tegenover de computer.

Als je een printer helemaal open doet dan zie je ook veel printplaatjes.
Dat is ook een vorm van Raspberry Pi en Arduino doch soms pakken kleiner.

geest
Has thanked: 16 times

Bericht door geest » 26 aug 2019, 21:43

Momenteel is er geen geld voor maar zou graag met mijn Raspberry Pi graag een weerstation maken.
Gaat nog wel even duren voor ik iets kan kopen erbij.
Momenteel draait er Raspian op.
En waarom zou je het niet als desktop kunnen gebruiken?
Het is bedoelt om iets aan te sturen oké
Het is voor sommige meestal een betaalbaar vervanger.
Linux is dat ook vind ik.

d'anvers

Bericht door d'anvers » 17 sep 2019, 19:18

De GPIO’s zijn een geweldige eigenschap van de Raspberry Pi, waarmee je allerlei elektronische componenten kunt aansturen. Meestal doe je dat met Python-software, maar wat als je in een bash-script of manueel op de commandline snel één specifieke GPIO wilt aansturen? We leggen in onderstaande pagina's uit hoe je dat doet.

Expert tips - Raspberry Pi GRIO’S aansturen op de commandline

Plaats reactie