Nieuw en zo klaar met Windows  [WELKOM]

Hier kunt u zichzelf even voorstellen.
Plaats reactie
luvene

Nieuw en zo klaar met Windows  [WELKOM]

Bericht door luvene » 11 aug 2019, 09:17

Hoi,

Mijn naam is Johan, ben 60 jaar en woon in de gemeente Kerkrade, in Eygelshoven, Zuid-Limburg.

Ik ben nog niet zover, kan nog wel enige dagen of zelfs weken duren maar ik ga op mijn tweede PC die ik voornamelijk gebruikte als reserve PC, Linux gebruiken. In dit geval Zorin. Ik was een verstokte Windows gebruiker en helemaal afzweren zal ik het niet, op mijn grote PC blijft dat er voorlopig op maar wie weet.....Weet tamelijk veel van Windows en computeren is een grote hobby van me.

Had altijd het idee dat gebruikers van Linux sekteleden waren, een soort van nerds dus................ :) ;)

Iedere keer is er wat met Windows, ze maken het je zo moeilijk mogelijk :twisted: wanneer je van hun geplaveide paden afwijkt, dus thuis een netwerkje op zetten, bestanden lokaal opslaan op je eigen thuisnetwerkje in plaats van in the Cloud....En dan al dat opslaan van je gegevens, walgelijke lui. En regelmatig zie ik door de bomen het bos niet meer, gebruikersaccount, microsoft account, dan moet je ineens weer een cijfercode ingeven om het je zogenaamd "makkelijk" te maken............... :twisted:

En dan iedere keer weer na een update te moeten constateren dat er weer iets niet werkt of dat de Windows10 update dermate is dat jouw "oude" software er niet meer op werkt en dat daardoor dus de update van Windows ook niet geïnstalleerd kan worden, zucht....................
Nu ook weer zoiets en dat heeft dan met Google te maken, ook zo'n boevenclub net als Samsung. Samen met Windows de grote drie ergernissen.
Google heeft besloten om het streamen niet meer te ondersteunen in Windows. Ik was altijd gewend om radio te streamen met mijn google audio chromecast maar dat kan niet meer. Wel via Android nog steeds. Van alles geprobeerd om dat te omzeilen (oude versie Chrome terugzetten) maar op de een of andere manier weet Google het toch steeds weer te omzeilen en krijg ik toch steeds weer de nieuwste Chrome in mijn browser. De automatische update kan niet zo maar uitgezet worden, ook al denk je steeds weer, ik heb het nu gevonden.

Kortom, ik ben helemaal klaar met dat vreselijke Windows, Google en Samsung. Natuurlijk zal ik er niet helemaal buiten kunnen maar dat zie ik dan wel weer. Ik ga trouwens Zorin standalone installeren, Windows10 donder ik er HELEMAAL af.

Maar zoals reeds geschreven, het kan nog wel een paar dagen duren voordat ik eraan begin. Hoop dat ik eruit kom met het installeren maar via dit geweldige forum moet het een appeltje eitje zijn. En zo niet dan ontvang ik graag hulp.

Groet,
Johan

Zorinhendrik
Site Admin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Nieuw en zo klaar met Windows

Bericht door Zorinhendrik » 11 aug 2019, 11:20

Hoi beste Luvene, of zeg ik Johan,

Van harte welkom op dit forum.
Wat een intro, Windows moet echt wel heel hoog zitten.
Ik kan je best wel volgen in jouw beredenering en ik kan je bevestigen dat niet alleen bij mij maar bij nog enkele kennissen van me, Windows 10 heel veel ergernissen heeft opgewekt.
En dat komt in de eerste plaats van de wel overwogen stunt van Bill Gates om op oudere computers die zeer goed draaiden met Windows 7 en Windows 8.1 een gratis upgrade naar Windows 10 cadeau te doen.
Nu is het vooral zaak om die mensen te overtuigen hun oude computer naar het containerpark te brengen en er afscheid van te nemen en dan naar de winkel te gaan om hardware ,die wel voldoet aan de systeem eisen, te kopen.
Zo blijft de economie draaien zeggen ze dan.
Maar al die computers die vroeger ,en nu nog sommige, op Windows 7 en 8.1 draaiden waren degelijke computers die nog jaren verder kunnen en waarop je kan bouwen en vertrouwen, dus waarom zou je die afdanken.
Alleen de grootste groep computergebruikers weet dit niet en zo belanden al die computers in de vuilbak (wat een ecologische voetafdruk is dat) voor de grote industrials is het de lokroep om meer geld en omzet.

Maar beste Luvene, het omschakelen naar Linux zal voor veel Windows gebruikers niet zo zeer in goede aarde vallen of ontvangen worden, het is en blijft immers Linux.
Het is zoals een smartphone kopen met Android op of een Apple.
Ook daar moeten gebruikers het nieuwe besturingssysteem leren kennen en gebruiken en beseffen dat het geen Windows is, met Linux is dat niet anders.
Wie zich de moeite neemt om Linux uit te proberen kan het later zelfs installeren en zal zien dat er veel gelijkenissen zijn.
Maar sommige dingen gaan nu eenmaal anders in zijn werk dan in Windows en dat kan voor de ongeduldige frustraties opwekken en er voor zorgen dat de computer alsnog naar de vuilbak gaat.
Het mes snijd aan beiden zijden.

Zorin OS is een Linux derivaat gebaseerd op Ubuntu maar met dit verschil dat men hier zijn uiterste best doet de overgang van Windows naar Linux zo rimpelloos mogelijk te maken en het gebruik zelfs nog simpeler te maken.
Sommige dingen in Zorin OS zijn zelf zo simpel en logisch opgebouwd dat wie Windows gewoon is het gewoon niet ziet en moet zoeken in documentatie of het internet (forum) om het werkende te krijgen en dat kan de nieuwe gebruiker afschrikken.
Maar wie zich de moeite neemt het allemaal even te onderzoeken en te gebruiken zal merken dat het besturingssysteem heel simpel is en in vele opzichten eenvoudiger is dan Windows.

Ik hoop van harte dat Zorin OS 15 u bevalt.

luvene

Bericht door luvene » 11 aug 2019, 13:16

Hoi Hendrik,

Dank voor je uitgebreide reactie. Zeg maar Johan tegen Luvene ;) Natuurlijk realiseer ik me terdege dat Zorin anders is en dat ik daaraan moet wennen maar nogmaals, ik ben Windows al heel lang zat en nu helemaal na met Windows10 op beide PC's te hebben gewerkt. Ben er dus klaar mee en ga binnenkort op mijn kleine PC Zorin installeren, niet naast W10 maar gewoon standalone. En wie weet later ook op mijn grote PC maar weet niet of bepaalde software welke ik gebruik ook onder Linux/Zorin draait. Vrees van niet..... Ik gebruik eigenlijk heel weinig software, alleen een beursapplicatie, genaamd Metatrader4 en SierraCharts. En voor de rest gebruik ik de chromebrowser en dat is het wel zo'n beetje. Oh ja, ik kijk ook regelmatig TV op mijn PC via Ziggo Go.

Zal nog wel met een hoop vragen komen maar dat lezen jullie dan vanzelf wel op het fantastische forum.

Groet,
Johan

d'anvers
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Bericht door d'anvers » 11 aug 2019, 13:40

Hoi Johan,
Van harte :welcome: op dit prachtig forum ;)
Mvg
d'anvers
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”
François de la Rochefoucauld, Frans filosoof (1613-1680)

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

Zorinhendrik
Site Admin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Bericht door Zorinhendrik » 11 aug 2019, 15:08

Hoi beste Johan, ik ga u laten kennis maken met AlternativeTo, dat is een website die u toelaat alternatieve software te zoeken voor bijvoorbeeld Linux gebruikers.

Een snelle zoekactie voor Metatradar levert 4 Linux overeenkomsten op die op zich niet direct hetzelfde doel beogen of op dezelfde manier werken maar dicht in de buurt komen en op Linux werken.
Ook voor Sierra Chart levert de zoekactie 4 Linux programma's op.

Wat daarbij opvalt is dat het programma Thinkorswim voor beide programma's kan gebruikt worden zowel voor MetaTrader als voor Sierra Chart.

Natuurlijk ben ik niet op de hoogte van wat deze programma's doen maar ik hoop voor jou dat het de moeite waard is ze even van dichterbij te bekijken.

geest
Has thanked: 9 times

Bericht door geest » 11 aug 2019, 23:53

Welkom luvene,

Ik was Windows en Google ook beetje moe. Ik gebruik nog wel Windows
Ik heb ook wat disro's van linux geprobeerd zoals zorin, linux lite os, Ubuntu, elementary os, en nog een paar.
Mijn frustraties namen af en kwam weer tot rust en aan wat ik wou doen met een pc.
Hopelijk is het bij u ook.
Ik ben begonnen met dual boots maar nu toch overgeschakeld om ze virtueel te draaien.
Hier is mijn bevinding dat je zeer duidelijke handleidingen vindt en veel geluk met Linux.

geest

luvene

Bericht door luvene » 12 aug 2019, 08:09

Hoi Hendrik en anderen,

Ik hoop dat Zorin mij gaat brengen wat ik ervan verwacht, minder omslachtig werken en vooral minder frustraties. Of het nu wat sneller of wat langzamer gaat boeit me minder, ik wil vooral een stabiel platform en niet zoals bij Windows dat ik iedere keer de zenuwen moet hebben dat er weer een bepaald programma niet meer of niet meer goed werkt.

Wat betreft alternatieven voor Metatrader en SierraCharts....... dank Hendrik voor het meedenken maar ik wil geen alternatieven hiervoor. Voor mij een reden om altijd een Windows computer ernaast te hebben.

Ik ga er deze week denk ik al aan beginnen, hoop dat de handleiding geen vragen oproept over hoe te installeren.

Groet,
Johan

Anjo
Been thanked: 1 time

Bericht door Anjo » 12 aug 2019, 11:36

Welkom

IK denk dat als je een beetje tijd steekt in het ontdekken van Zorin je aangenaam verrast bent.

Eerste goede nieuwe, ik heb momenteel zowel Firefox als Chrome draaien en in beide browsers kijk ik Itv van KPN en luister naar Radio6, Sublime en Orinioco zonder problemen.

Als alles je bevalt zou je op een ( veel) later tijdstip kunnen overwegen om Windows virtueel in Zorin te gaan gebruiken.

Plaats reactie