Installatie Zorin OS 15 naast Windows 10 - melding geen Besturingssysteem gevonden  [OPGELOST]

Heeft u hulp nodig bij de installatie van Zorin OS? Aarzel niet en stel uw vragen hier.
Den Hook
Been thanked: 1 time

Installatie Zorin OS 15 naast Windows 10 - melding geen Besturingssysteem gevonden

Bericht door Den Hook » 31 jul 2019, 12:16

Beste Zorinhendrik,

Dankbaar maak ik gebruik van de geweldige installatie-instructies om Zorin OS te installeren.

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een wat oudere laptop (Fujitsu Lifebook E544) met daarop "Kaal" Windows 10.

Uiteraard wilde ik daar Zorin OS 15 Core bij (naast) installeren en ben ik daar aan de hand van je beschrijvingen aan begonnen. En bijna is het geheel gelukt !! :?

Waar ik op vastloop, is dat ik de melding krijg "Geen besturingssysteem gevonden" waardoor de keuze om Zorin OS naast Windows te installeren niet beschikbaar is. Zie bijgevoegd schermprint.

Hoe nu te handelen ?

Tip
Verder nog een kleine tip, die handig kan zijn voor anderen en mogelijk toegevoegd kan worden aan je handleiding. :idee:

Ik heb een laptop en die hebben vaak een afwijkend toetsenbord. Als je dan kiest voor NL of BE toetsenbord, dan kan het zijn dat het niet lukt om je WiFi wachtwoord in te geven, zeker als je in dat wachtwoord tekens hebt zitten anders dan a t/m z en 0 t/m 9.
Daarom te tip om:
- ook het toetsenbord English (US, Intl. with dead keys) mee te nemen in je installatie handleiding
- het instellen van het toetsenbord, als eerste te doen, voordat je connectie maakt met je WiFi zodat het invoeren van het wachtwoord geen problemen geeft.

Thanx

Melding geen OS gevonden.jpg
Melding Geen besturingsysteem gevonden op Win 10 laptop
Melding geen OS gevonden.jpg (3.49 MiB) 298 keer bekeken
Melding geen OS gevonden.jpg
Melding Geen besturingsysteem gevonden op Win 10 laptop
Melding geen OS gevonden.jpg (3.49 MiB) 298 keer bekeken

Zorinhendrik
Site Admin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Installatie Zorin OS 15 naast Windows 10 - melding geen Besturingssysteem gevonden

Bericht door Zorinhendrik » 31 jul 2019, 15:38

Hoi beste Den Hook,

Het was te verwachten dat er problemen gingen opduiken met die Windows 10 computers.
Ik vraag mij af in uw geval of de installer wel de NTFS partities ziet.

Heb je fast startup of hibernation (snel opstarten of slaapstand uitgeschakeld)?
Wil je dat voor de zekerheid nog eens controleren?

Zorinhendrik
Site Admin

Re: Installatie Zorin OS 15 naast Windows 10 - melding geen Besturingssysteem gevonden

Bericht door Zorinhendrik » 31 jul 2019, 15:47

Verder nog een kleine tip, die handig kan zijn voor anderen en mogelijk toegevoegd kan worden aan je handleiding. :idee:

Ik heb een laptop en die hebben vaak een afwijkend toetsenbord. Als je dan kiest voor NL of BE toetsenbord, dan kan het zijn dat het niet lukt om je WiFi wachtwoord in te geven, zeker als je in dat wachtwoord tekens hebt zitten anders dan a t/m z en 0 t/m 9.
Daarom te tip om:
- ook het toetsenbord English (US, Intl. with dead keys) mee te nemen in je installatie handleiding
- het instellen van het toetsenbord, als eerste te doen, voordat je connectie maakt met je WiFi zodat het invoeren van het wachtwoord geen problemen geeft.
Ik ga die tip zeker ter harte nemen en in de handleiding toevoegen, waarvoor mijn hartelijke dank u

Zorinhendrik
Site Admin

Bericht door Zorinhendrik » 31 jul 2019, 15:50

Heb je zeker eens gekeken of je BIOS in UEFI staat of in Legacy (verouderd)?

Den Hook

Bericht door Den Hook » 31 jul 2019, 16:36

Hallo Zorinhendrik,

Ik ben e.e.a. nog eens nagelopen (de Windows-instellingen).

1. Uefi heb ik niet

2. De extra energie-instellingen zijn bij mij iets anders.
Bij "Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen" heb ik meer opties

- Actie als ik op de aan/uit-knop druk (Op batterij en op Netstroom - beiden ingesteld op "Geen actie ondernemen")
- Actie als ik op de slaapstandknop druk ((Op batterij en op Netstroom - beiden ingesteld op: "Slaapstand")
- Actie als ik het deksel sluit: (Op batterij en op Netstroom - beiden ingesteld op: "Slaapstand")

Overigens zet ik dus ook steeds de laptop uit als ik een nieuwe poging waag.

Helpt dit enigszins ?? :)

Zorinhendrik
Site Admin

Bericht door Zorinhendrik » 31 jul 2019, 16:44

Niet echt...

Zeg eens was dit oorspronkelijk een pc met Windows 8.0 of Windows 8.1 of Windows 7

d'anvers
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Bericht door d'anvers » 31 jul 2019, 16:59

@ Den Hook,
Bij engerie beheer >>>verwante instellingen >>>kijk na de afbelldingen.

Afbeelding

Afbeelding
Mvg
d'anvers
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”
François de la Rochefoucauld, Frans filosoof (1613-1680)

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

Den Hook

Bericht door Den Hook » 31 jul 2019, 19:10

Hallo Zorinhendrik,

T.a.v. je eerste vraag (welke Windows versie): Dat is erg lastig te achterhalen. De laptop werd volgens Tweakers uitgeleverd met Windows 7. In een Fujitsu-leaflet stond er bij dat de laptop ook gecertificeerd was voor Windows 8, 8.1 en zelfs Windows 10.

Verwarrend hoor dat je 2x nagenoeg hetzelfde scherm krijgt, maar ik heb nu alles (2 schermen met ieder 6 opties) allemaal op "slaapstand" staan.

Wat nog interessant kan zijn: Bij het booten, moet ik op F12 drukken om in het Bootmenu te komen. Op dat moment kan ik kiezen voor:

1. Drive4 HDD: Samsung (De interne SSD-schijf)
2. USB HDD: Generic Flash Disk (USB-stick met Zorin OS 15)
3. Network: Realtek PXE B02 D00 (Opstarten via het netwerk - Wake Up on LAN)

Het Bios "weet" dat er een interne harddisk is, maar dus nog niet dat er een partitie met Windows 10 op staat, zo begrijp ik nu.

Uiteraard weer een poging gedaan, maar helaas.... opnieuw niet de keuze om Zorin OS náást Windows 10 te installeren.

d'anvers
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Bericht door d'anvers » 31 jul 2019, 19:18

maar ik heb nu alles (2 schermen met ieder 6 opties) allemaal op "slaapstand" staan
Slaapstand is nadelig voor je SSD!!!Best uitschakelen!
Mvg
d'anvers
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”
François de la Rochefoucauld, Frans filosoof (1613-1680)

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

Den Hook

Bericht door Den Hook » 31 jul 2019, 19:54

Ok d'Anvers, goede tip.

Ik denk echter dat dit nu even nodig is zodat de installatie van Zorin OS weer verder kan.

Ik moet ook de Swap-neiging en de Firewall nog instellen na installatie. Dan zal ik deze opties ook veranderen.

:idee:

Gesloten