Installatie Zorin OS 15 naast Windows 10 - melding geen Besturingssysteem gevonden  [OPGELOST]

Heeft u hulp nodig bij de installatie van Zorin OS? Aarzel niet en stel uw vragen hier.
Zorinhendrik
Site Admin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Installatie Zorin OS 15 naast Windows 10 - melding geen Besturingssysteem gevonden

Bericht door Zorinhendrik » 03 aug 2019, 09:05

Ok beste Den Hook, hier ben ik weer na wat opzoekingswerk

Waarschijnlijk (hoogstwaarschijnlijk) is het instellen van het BIOS niet volgens het boekje gegaan voor het installeren van Windows 10
U moet weten dat de laptop uit het fabriek is gekomen met Windows 8 op een EFI Bios of desgewenst een UEFI Bios.
Dan zal men waarschijnlijk gebruik hebben gemaakt van het gratis upgrade programma voor Windows 10 en heeft men er gewoon Windows 10 overgezet.

Maar ondertussen heeft men pogingen gedaan om het BIOS in Legacy te zetten voor het installeren van Linux zonder al te veel resultaat.

Mijn advies:

Ofwel zet je alle instellingen van het BIOS terug in UEFI (Restore Defaults en Restore User Defaults in het BIOS) en installeer je Windows 10 opnieuw en daarna zet je een dual boot op met Zorin OS 15 gebruikmakend van een UEFI gemaakte opstartbare USB-stick

Ofwel ga je in het BIOS en zet je de computer in Legacy op de volgende manier (uitsluitend Fujitsu laptop):
  • - ga naar het tabblad Security in het BIOS
    - maak een supervisory wachtwoord in Set supervisory password
    - nu zal Secure Boot Configuration vrij komen
    - ga naar Secure Boot Option en zet dit op Disabled

- ga naar het tabblad Advanced in het BIOS
    - ga naar Boot Configurations en zet Fast Boot op disabled
    - zet daar ook CSM op enabled (dit zet het BIOS in Legacy)

- Save and exit (sla alles op en ga uit het BIOS)
Nu eerst Windows 10 opnieuw installeren en dan een dual boot doen met Zorin OS 15 Core in Legacy mode

Aan jou de geweldige kans om daar een keuze in te maken.
Zoals het nu is staan we nergens en komen we nergens.

Den Hook
Been thanked: 1 time

Re: Installatie Zorin OS 15 naast Windows 10 - melding geen Besturingssysteem gevonden

Bericht door Den Hook » 03 aug 2019, 12:05

Hallo mededenkers,

Dan wordt het een lastige keuze voor mij, aangezien ik de laptop 2e hands gekocht heb en geen Windows installatie DVD oid heb.

Mijn idee was om een iets jongere laptop te nemen met Windows 10 en dan Zorin OS 15 er in dual boot bij te zetten.
De data kon ik dan van de oude Zorin 12.4 laptop geleidelijk aan overzetten naar de nieuwe laptop. Als dan alles overgezet was en Zorin 15 goed werkte, zou ik de oude laptop voorzien van een schone Zorin 15-versie (geen update) en da was die ook weer bij de tijd.

Nu denk ik dat de keuze wordt:
A. Nieuwe laptop zo laten met Win 10
B. Oude laptop (nu Zorin OS 12.4) zo laten of daar Zorin 15 op te installeren

Plannetje in duigen, denk ik dus ik ga er over nadenken....

Extra Vraag: kan ik de Windows 10 - licentiesleutel kan achterhalen en via een download van Windows 10 (zijn er die ?) alsnog een installatie doen ?

Ik zit nu een beetje met dit gevoel :roll:

:electric: :demol: :throw: :headbang:

Zorinhendrik
Site Admin

Bericht door Zorinhendrik » 03 aug 2019, 15:09

Hoi beste Den Hook,

Kijk eens of deze versie van Windows 10 Pro geactiveerd is?
Als dat het geval is kunt u gerust Windows 10 Pro opnieuw installeren zonder te activeren, na de installatie is deze versie automatisch geactiveerd.

Het zit zo dat er code is toegevoegd aan de hardware van uw laptop (niet uw harde schijf) maar in het moederbord en dat laat toe als er eenmaal Windows 10 heeft opgestaan en geactiveerd was u opnieuw dezelfde versie kunt installeren zonder een nieuwe activatie te moeten aanvragen.
Zo heb ik het ook gedaan met mijn laptop en desktop.
Open onderstaande in uw huidige laptop waarop uw Windows 10 opnieuw wilt installeren.

Klik hier voor het downloaden van de media creation tool
Sla het bestandje op in uw map Donwloads
.
download creation tool 2.PNG
download creation tool 2.PNG (34.92 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 2.PNG
download creation tool 2.PNG (34.92 KiB) 68 keer bekeken
.
Dubbelklik op het Windows media creation tool om het te openen.
Eerst zal er een paar dingen voorbereid worden.
.
download creation tool 3.PNG
download creation tool 3.PNG (16.17 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 3.PNG
download creation tool 3.PNG (16.17 KiB) 68 keer bekeken
.
Klik op "Akkoord" voor de licentievoorwaarden.
.
download creation tool 4.PNG
download creation tool 4.PNG (44.47 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 4.PNG
download creation tool 4.PNG (44.47 KiB) 68 keer bekeken
.
In het volgende venster kiest u voor "Installatiemedia (USB-stick, dvd of ISO-bestand) voor andere pc maken en klik op "Volgende".
.
download creation tool 5.PNG
download creation tool 5.PNG (15.89 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 5.PNG
download creation tool 5.PNG (15.89 KiB) 68 keer bekeken
.
In het volgende venster vinkt u uit "Gebruik de aanbevolen opties voor deze pc" en selecteer de taal, architectuur en versie en klik dan op de knop "Volgende".
.
download creation tool 6.PNG
download creation tool 6.PNG (18.54 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 6.PNG
download creation tool 6.PNG (18.54 KiB) 68 keer bekeken
.
Kies in het volgende venster voor USB-flashstation en steek een lege USB-stick van minstens 8 GB in een vrije USB-poort van uw laptop.
.
download creation tool 7.PNG
download creation tool 7.PNG (25.08 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 7.PNG
download creation tool 7.PNG (25.08 KiB) 68 keer bekeken
.
Selecteer uw USB-stick of klik op de knop "Stationslijst vernieuwen" als de USB-stik niet zichtbaar is, klik dan op "Volgende".
.
download creation tool 8.PNG
download creation tool 8.PNG (16.46 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 8.PNG
download creation tool 8.PNG (16.46 KiB) 68 keer bekeken
.
Nu zal uw stick gemaakt worden.
.
download creation tool 9.PNG
download creation tool 9.PNG (12.94 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 9.PNG
download creation tool 9.PNG (12.94 KiB) 68 keer bekeken
.
U krijgt een mededeling als uw stick klaar is en klik dan op "Voltooien".
.
download creation tool 10.PNG
download creation tool 10.PNG (12.83 KiB) 68 keer bekeken
download creation tool 10.PNG
download creation tool 10.PNG (12.83 KiB) 68 keer bekeken

Den Hook

Bericht door Den Hook » 04 aug 2019, 12:28

Hallo Zorinhendrik,

Dat is mooi, lijkt me dan dus dat ik eerst de Windows 10 USB stick moet aanmaken, dan de Bios terug naar fabrieksinstellingen, dan Windows 10 installeren en vervolgens Zorin OS er naast als dual-boot.

Dat is effe wat werk waarop ik me moet voorbereiden. Eerst een paar daagjes weg en dan ga ik eens aan dit avontuur beginnen.

Dank tot zover, jullie horen. Nog van me
:googluck:

Zorinhendrik
Site Admin

Bericht door Zorinhendrik » 04 aug 2019, 15:06

Dat is één mogelijkheid ja
De laptop in default settings en default user settings terug zetten en dan Windows 10 installeren en controleren of er dan in GPT partitieschema is geïnstalleerd en er een EFI partitie gemaakt is aan het begin van de partitietafel.

De andere mogelijkheden zijn er nog twee te noemen.

1 Je zet met een supervisory wachtwoord het BIOS op CSM (legacy) (zie uitleg in bericht #51)
en je installeert Windows 10 en dan in dualboot installeer je Zorin OS 15 Core

2 Of de laatste mogelijkheid is Zorin OS 15 Core alleen te installeren op die laptop (uiteindelijk heb je maar een ssd schijfje van 120 GB, veel kan je er niet mee doen als ge dat in dual boot moet verdelen)

Als er vragen zijn vuur maar af

d'anvers
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Bericht door d'anvers » 04 aug 2019, 15:25

De data kon ik dan van de oude Zorin 12.4 laptop geleidelijk aan overzetten naar de nieuwe laptop.
Zijn het grote bestanden?Indien ja...
Of de laatste mogelijkheid is Zorin OS 15 Core alleen te installeren op die laptop
Zou ik voor deze optie gaan!Of een SSD van 240Gb kopen kosten rond de 40 euro.
Fijne kort verlof :mrgreen:
Mvg
d'anvers
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”
François de la Rochefoucauld, Frans filosoof (1613-1680)

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

d'anvers

Bericht door d'anvers » 13 aug 2019, 16:55

@Den Hook,
Als iets beslist :roll:
Mvg
d'anvers
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

Den Hook

Bericht door Den Hook » 14 aug 2019, 13:36

GELUKT !!!

Mede dankzij hulp van Zorinhendrik's instructies en aanvullingen van d'Anvers is het gelukt om mijn "nieuw" laptopje helemaal gereed te krijgen zoals ik had bedacht.

Voor geïnteresseerden een korte samenvatting (alles is in dit lange forum-item terug te vinden):
  • De Windows installatietool gedownload en gedraaid zodat ik Windows 10 op USB stick had staan
  • BIOS teruggezet naar Fabrieksinstellingen, met als doel om BIOS type UEFI te verkrijgen
  • Windows 10 geïnstalleerd, daarbij aangegeven dat de schijfindeling mocht worden aangepast volgens het voorgestelde
  • Extra: Ik heb de BIOS nog ge-update, omdat ik wist dat er een nieuwe versie was (website voor support Fujitsu)
  • Zorin 15 Core geïnstalleerd waarbij nu dus wel de optie kwam om Zorin NAAST Windows te installeren (extra partitie werd aangemaakt)
En nu heb ik dus alles staan zoals ik het had bedacht !!

Dank dank dank aan de volhanderdende ondersteuners. :bravo: :bravo: :bravo: :welcome:

:thanks: :goebezig:

Ik ga verder met fine-tunen en inrichten van de beide omgevingen.
:idee:

Anjo

Bericht door Anjo » 14 aug 2019, 16:22

Die dualboot had ik ook op een 120 Gb ssd, uiteindelijk de zaak helemaal beschikbaar gemaakt aan Zorin 15 en Windows 10 eraf gehaald.

Had voor 90 % van het werk wat ik ermee doe geen meerwaarde meer.

Fotos resizen doe ik boven met win10/pix resizer en muziek stream ik ook via een win10 omdat ik in Linux mijn DAC niet aangestuurd krijg ( ligt aan mij, maar goed)

Maar mooi dat t gelukt is Den Hook

d'anvers

Bericht door d'anvers » 14 aug 2019, 18:55

Hoi Den Hook,
Fijn te lezen dat het gelukt :bravo2:
:goebezig:
Mvg
d'anvers

Gesloten