Brother dcp j140w

Hier kunt u vragen stellen in verband met de hardware en drivers.
RFB
Has thanked: 2 times

Brother dcp j140w

Bericht door RFB » 01 sep 2019, 14:40

Vandaag de stap gezet en versie 15 geinstalleerd. Maar nu mijn Brother printer......
Bij printers staat wel mijn printer genoemd als Generic Text only Printer maar dan een testpagina afdrukken is weer een volgende stap. Er komt niets.
Bij Brother zie ik wel linux drivers die ik kan downloaden (deb of rpm en daarna weer meer keuzes) maar ik heb geen idee wat daarmee te doen.
De aanwijzingen op engelse fora zijn van eerdere versies en geven info waar ik als beginner weinig (= niets) mee kan.
Bij W7 had ik een programma'tje dat me kon laten scannen etc dat zou ik ook nu wel weer willen..... maar gewoon printen is wel het minste.
Wie helpt me over deze hobbel heen (en dan graag in Jip en Janneke stappen ;) )?
Alvast weer dank.

Zorinhendrik
Site Admin
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Brother dcp j140w

Bericht door Zorinhendrik » 01 sep 2019, 22:30

Hoi beste RFB,

Het is de gewoonte dat we topic per topic afwerken voor we een nieuw topic starten.
Dan is mijn vraag of je de handleiding in dit topic reeds hebt gevolgd en wat jouw bevindingen zijn?

Zorinhendrik
Site Admin
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Bericht door Zorinhendrik » 02 sep 2019, 02:17

Ok ik heb gelezen in het betreffende topic dat dit dus opgelost is ... dan kunnen we nu aan de brother printer beginnen.

Het enige probleem is dat ik geen Brother maar een HP printer heb, dus deze handleiding is meer geschikt voor het installeren van een HP printer maar ik denk dat het voor een Brother printer op dezelfde manier gaat gaan.
Althans dit gaat over een Wifi - printer en ik heb gelezen dat jouw printer ook een Wifi - printer is.

Dus zorg dat de printer aan staat en een ip adres heeft (zie handleiding van uw printer) en dat de WiFi aan staat.
Er moet geen USB-kabel gebruikt worden!

IP adres verkrijgen op de Brother printer dcp j140w, zorg dat u de ssid-naam en de netwerksleutel bij de hand hebt.

a) druk op de menuknop van uw printer.
Druk op pijl omhoog of pijl omlaag (onder de menuknop) om
3.Netwerk
te kiezen en druk op OK.
Druk op pijl omhoog of pijl omlaag (onder de menuknop) om
2.Inst. Wizard
te kiezen en druk op OK.
Wanneer
WLAN Activeren ?
wordt weergegeven, drukt u op pijl omhoog (onder de menuknop) om de instelling te accepteren.
De installatiewizard voor draadloze verbindingen wordt gestart. Druk op
Stop/Eindigen
als u wilt annuleren.

b) De machine zoekt naar beschikbare SSID’s.
Het duurt even voordat er een lijst met beschikbare SSID's wordt weergegeven. (ssid is uw netwerknaam dat u van uw provider hebt gekregen)
Als een lijst met SSID's weergegeven wordt, drukt u op pijl omhoog of pijl omlaag om de SSID te kiezen en drukt u vervolgens op OK.
Als het draadloze toegangspunt/router van de geselecteerde SSID ondersteuning biedt aan WPS en de machine u vraagt WPS te gebruiken, drukt u op pijl omhoog (Volgende) en gaat u naar punt c.
Als de machine u vraagt een netwerksleutel in te voeren, gaat u naar punt d.

c) Druk op pijl omhoog (Ja) om verbinding met uw machine te maken met behulp van WPS. (Als u pijl omlaag (Nee) kiest om door te gaan met handmatige instellingen, gaat u naar punt d voor invoer van een netwerksleutel.)
Wanneer
Druk WPS op rtr
verschijnt op het LCD-scherm, drukt u op de WPS-knop op uw draadloze toegangspunt/router en vervolgens op pijl omhoog (Vlg) en pijl omhoog (Ja) om verder te gaan.
Uw machine probeert nu een verbinding met uw draadloze netwerk tot stand te brengen. Dit kan enkele minuten duren.
Een melding met het resultaat van de verbinding wordt 60 seconden op het LCD-scherm weergegeven en er wordt automatisch een rapport over het draadloze LAN afgedrukt. Als de verbinding niet tot stand is gekomen, zoekt u de foutcode op het afgedrukte rapport en raadpleegt u Problemen oplossen op pagina 23 van uw handleiding

d) Gebruik de pijl omhoog- of pijl omlaag- toets om de letters of cijfers van de netwerksleutel in te voeren, gebruik de toets
Vergroot/Verklein
of
Aantal Kopieën
om de cursor naar links of rechts te verplaatsen.
Om bijvoorbeeld de letter a in te voeren, drukt eenmaal op pijl omhoog. Om het cijfer 3 in te voeren, houd u pijl omhoog ingedrukt tot het cijfer verschijnt.
De letters verschijnen in deze volgorde: kleine letters, hoofdletters, cijfers en speciale tekens.(Zie Tekst invoeren voor draadloze instellingenop pagina 31 voor meer informatie van de handleiding.)
Druk op
OK
wanneer u alle tekens hebt ingevoerd en druk vervolgens op pijl omhoog (Ja) om de instellingen toe te passen.
Uw machine probeert nu een verbinding met uw draadloze netwerk tot stand te brengen. Dit kan enkele minuten duren.
Een melding met het resultaat van de verbinding wordt 60 seconden op het LCD-scherm weergegeven en er wordt automatisch een rapport over het draadloze LAN afgedrukt. Als de verbinding niet tot stand is gekomen, zoekt u de foutcode op het afgedrukte rapport en raadpleegt u Problemen oplossen op pagina 23.

Nu zou u een ip-adres moeten hebben op uw Brother printer.

Kunnen we nu met de installatie beginnen van de netwerkprinter.
Zorg dat de printer aan staat en wifi ook op de printer. (op mijn HP printer brand er een klein lichtje als de wifi aan staat, ik weet niet of dat bij de Brother printer ook zo is)

1) ga naar start en klik op "Instellingen"
.
print 1.png
print 1.png (94.34 KiB) 186 keer bekeken
print 1.png
print 1.png (94.34 KiB) 186 keer bekeken
.
2) in het volgende venster klikt u op "Apparaten"
.
print 2.png
print 2.png (48.62 KiB) 186 keer bekeken
print 2.png
print 2.png (48.62 KiB) 186 keer bekeken
.
3) vervolgens op "Printers"
.
print 3.png
print 3.png (31.2 KiB) 186 keer bekeken
print 3.png
print 3.png (31.2 KiB) 186 keer bekeken
.
4) klik nu op "Extra printerinstellingen"
.
print 4.png
print 4.png (30.16 KiB) 186 keer bekeken
print 4.png
print 4.png (30.16 KiB) 186 keer bekeken
.
5) in het volgende venstertje klikt u op het pijltje naast Toevoegen en kies "Printer".
.
print 5.png
print 5.png (14.21 KiB) 186 keer bekeken
print 5.png
print 5.png (14.21 KiB) 186 keer bekeken
print 7.png
print 7.png (17.77 KiB) 186 keer bekeken
print 7.png
print 7.png (17.77 KiB) 186 keer bekeken
.
6) er wordt nu naar beschikbare printers gezocht
7) in het venster "Nieuwe printer" klikt u op de betreffende printer (in mijn geval de HP printer, in uw geval de Brother printer) en klik op de knop "Vooruit". (de printer wordt weergegeven met een ip-adres er naast).
.
print 9.png
print 9.png (52.75 KiB) 186 keer bekeken
print 9.png
print 9.png (52.75 KiB) 186 keer bekeken
.
8) Er zal nu naar stuurprogramma's gezocht worden.
.
print 10.png
print 10.png (8.22 KiB) 186 keer bekeken
print 10.png
print 10.png (8.22 KiB) 186 keer bekeken
.
9) nu verschijnt er het venster "Printer beschrijven" met daarin een paar invulvelden, vul deze in die nog niet zijn ingevuld door het systeem en klik op de knop "Apply".
.
print 11.png
print 11.png (31.43 KiB) 186 keer bekeken
print 11.png
print 11.png (31.43 KiB) 186 keer bekeken
print 12.png
print 12.png (32.71 KiB) 186 keer bekeken
print 12.png
print 12.png (32.71 KiB) 186 keer bekeken
.
10) er zal gevraagd worden of u een testpagina wilt afdrukken, druk op de knop "Testpagina afdrukken".
.
print 13.png
print 13.png (7.65 KiB) 186 keer bekeken
print 13.png
print 13.png (7.65 KiB) 186 keer bekeken
.
11) Nu zou uw printer moeten afdrukken en is de printer toegevoegd.
.
print 14.png
print 14.png (15.6 KiB) 186 keer bekeken
print 14.png
print 14.png (15.6 KiB) 186 keer bekeken
print 15.png
print 15.png (51.32 KiB) 186 keer bekeken
print 15.png
print 15.png (51.32 KiB) 186 keer bekeken
.
12) U kunt desgewenst naast uw printer op het tandwieltje klikken en markeren dat dit uw standaardprinter is.
.
print 16.png
print 16.png (69.69 KiB) 186 keer bekeken
print 16.png
print 16.png (69.69 KiB) 186 keer bekeken
Ik wens u heel veel succes met de installatie van uw printer.
:googluck: :succes:

stegiman

Bericht door stegiman » 02 sep 2019, 09:52

WPS is goed om wifi automatisch te verbinden maar het is daarna ook veel beter om dan een vaste IP adres te geven.
Dan maak het niks uit welk merk, model de printer is.
Dan maak het ook niks uit of de printer met netwerkkabel of wifi is.
Dit geld ook voor Windows en dus heeft het niks met Linux te maken want dat is netwerkverbinding en geen driver.

Persoonlijk vind ik dat je beter eerst ga kijken bij de merk van de printer of er een Linux driver bestaat.
Is het zo dan is dat de beste Linux driver die er is.
Zo heb ik beiden Samsung driver geïnstalleerd met sh bestand via terminal en dat werk perfect.
Bij Linux krijgt je bepaalde mogelijkheid om een verbinding maar bij Samsung is dat namelijk: de ene cnijbe2 en bij de ander socket.

RFB

Bericht door RFB » 02 sep 2019, 12:01

Hallo,

Dank voor de route aanwijzingen en ik heb alle stappen gezet en de printer staat in de lijst. Tot aan de testpagina gaat het allemaal zoals beschreven maar daarna houdt de zaak op want er komt niets uitrollen. Bij afdruktaken
Bij Brother is er wel een Linux driver te vinden voor mijn model maar dan is er al meteen de vraag Linux rpm of Linux deb....
En als ik kies voor 1 van de 2 dan ben ik er nog niet want dan kom ik via de engelse pagina bij meer mgelijkheden.
Daar is ook een Driver Install Tool. Ik zou denken dat ik dat moet hebben maar dan is er de vraag wat doe ik daarmee.
De aanwijzingen zijn er wel maar ik ben nog veel te groen om te weten waar ik de stappen moet zetten.

Step1. Download the tool.(linux-brprinter-installer-*.*.*-*.gz)

The tool will be downloaded into the default "Download" directory.
(The directory location varies depending on your Linux distribution.)
e.g. /home/(LoginName)/Download

Step2. Open a terminal window.

Step3. Go to the directory you downloaded the file to in the last step. By using the cd command.

e.g. cd Downloads

Step4. Enter this command to extract the downloaded file:

Command: gunzip linux-brprinter-installer-*.*.*-*.gz

e.g. gunzip linux-brprinter-installer-2.1.1-1.gz

Step5. Get superuser authorization with the "su" command or "sudo su" command.

Step6. Run the tool:

Command: bash linux-brprinter-installer-*.*.*-* Brother machine name
e.g. bash linux-brprinter-installer-2.1.1-1 MFC-J880DW

Step7. The driver installation will start. Follow the installation screen directions.

When you see the message "Will you specify the DeviceURI ?",

For USB Users: Choose N(No)
For Network Users: Choose Y(Yes) and DeviceURI number.

The install process may take some time. Please wait until it is complete.

1)Wat/waar is er een terminal window?
2)Waar typ ik die command regel?
3)Hoe wordt ik superuser (klinkt wel heel gewichtig maar is dat zoiets als Adminstrator bij Gates en vrienden?)?
enz enz.
Als ik de deb download (daarvoor maar gekozen maar misschien is daar wel een foute gedacht bij en moet het rpm zijn) klik krijg ik ook meteen de waarschuwing dat het bestand niet gekend wordt en of ik wel zeker weet of ik het wil uitvoeren. Nou dat weet ik dus zeker niet zeker.
Kortom teveel vragen voor dit beperkte denkraam.

Overigens weet ik ook niet hoe ik zo mooi van die plaatjes/screenshot in de tekst kan plakken zoals ik ze zie langskomen.
Ik knip ze met het knipprogramma maar als ik plak komt er niets. Dit alles loopt nog via mijn W7 machine dus misschien is het met Zorin wel goed te doen maar dat is weer een volgend studiepunt ben ik bang. One step at the time.
Alvast weer dank voor de volgende fase en vooral het geduld.....
Alle goeds, Friso

d'anvers
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Bericht door d'anvers » 02 sep 2019, 12:33

Hallo,
Overigens weet ik ook niet hoe ik zo mooi van die plaatjes/screenshot in de tekst kan plakken zoals ik ze zie langskomen.
Lees hier afbeelding posten
Mvg
d'anvers
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”
François de la Rochefoucauld, Frans filosoof (1613-1680)

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

RFB

Bericht door RFB » 02 sep 2019, 12:46

Merci!!

stegiman

Bericht door stegiman » 02 sep 2019, 14:18

Terminal vind je onderaan op de taakbalk ofwel in de menu (zwart icoontje)
Je kan in de menu ook laten zoeken.
Je vond waarschijnlijk op deze site (klik)
Het is beter dat je zegt tot welke stap je bent geweest.
Goed opletten bij stap 7 want er wordt gevraagd of je usb wilt hebben en dan moet je N (nee) typen en daarna Y (ja) voor wifi

d'anvers
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Bericht door d'anvers » 02 sep 2019, 15:10

Geef het maar mee.
Link van Stegiman bekeken ,gaat over Ubuntu 16.04.Zorin 15 is wel Ubuntu 18.04.Of het iets mee te maken heeft ? Weet ik niet printers is niks voor mij ;)
:succes: verder met het oplossen.
Mvg
d'anvers
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”
François de la Rochefoucauld, Frans filosoof (1613-1680)

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

RFB

Bericht door RFB » 04 sep 2019, 13:20

Dank voor alle aanwijzingen. De instructies van de site van stegiman zijn toch weer net wat anders dan ik zie en dat brengt de volgende hobbel:
Als ik de instraller van Brother ophaal wordt me eerst gevraagd of ik dit wel werkelijk wil. Maar voor doorgaan gekozen.
Maar dan weet Zorin niet meer wat ermee aan te vangen. Ik moet dan een toepassing kiezen voor de installer maar ik heb geen idee welke.

Nog wat rondkijkend kwam ik op installing brother dcp printer in linux 18 1 maar ook die paden zijn weer anders dan bij mij.
Het blijft echt nog te gecompliceerd voor me. Dit waren dus vooraf al mijn zorgen ivm overstappen van W7 naar Linux.
Heerlijk dat er mensen zijn die de helpende hand bieden dus het zal wel goedkomen :lol: .

Plaats reactie