Vragen van (nog) een leek........  [OPGELOST]

Heeft u een meer algemene vraag of weet u niet waar u uw vraag moet stellen, dan kan dat hier.
Gesloten
luvene

Vragen van (nog) een leek........

Bericht door luvene » 13 aug 2019, 17:59

Hoi allemaal,

Zorin inmiddels geïnstalleerd op mijn PC met 4Gb intern en een Dual core uit de middeleeuwen. Draait prima en mijn algehele indruk is buitengewoon goed. Natuurlijk zoek ik mij verloren maar dat komt wel goed en anders vraag ik het wel.

- Heb ik met Linux geen virusscanner nodig?
- Firewall?
- Anti Malware software?

Ik zocht Google Chrome in de software maar kan het niet vinden, zal wel aan mij liggen. Ik ben niet zo gek op Fox die zo te zien standaard is geïnstalleerd. Mocht ik chrome kunnen installeren, kan ik dan ook mijn bladwijzers welke ik in Windows heb hierin plaatsen?

Nog zoveel te doen en nog zoveel vragen maar ben super enthousiast.

Groet,
Jphan

d'anvers
Has thanked: 4 times
Been thanked: 9 times

Re: Vragen van (nog) een leek........

Bericht door d'anvers » 13 aug 2019, 19:21

Hoi Johan,
Heb ik met Linux geen virusscanner nodig?
Nee
Anti Malware software?
Nee
- Firewall?
Klik op de Zknop>>>instellingen >>>daar vind je Firewall>>>>klik erop en zet hem daar op actief.
Google Chrome
Nog nooi gebruikt Maar lees dit eens

Dit mag je ook doen Stel de swapneiging juist in Zorin 15

:succes:
Mvg
d'anvers
“Niemand heeft het vaker verkeerd dan degenen die weigeren toe te geven dat ze het verkeerd hebben”
François de la Rochefoucauld, Frans filosoof (1613-1680)

Uw computer gratis laten herstellen door een vrijwilliger te Zomergem, Antwerpen of Leuven

luvene

Bericht door luvene » 14 aug 2019, 13:36

Hoi,

Ben bezig om die swapneiging juist te zetten, ik heb 4Gb intern en gebruik een SSD van 128Gb.

Vind het maar ingewikkeld tot nog toe :oops: . Alleen al om die Terminal te openen ben ik ff aan het zoeken geweest. Voor mij als beginneling allemaal vragen... Uiteindelijk met ctrl-alt-T gelukt....

Aantal commando's ingeklopt en het liep door totdat ik dit ging doen : gedit admin:///etc/sysctl.conf

Bestand niet gevonden en uiteindelijk een kreet "de opgegeven locatie is niet aangekoppeld".

Ik heb maar één account/gebruikersnaam in Zorin en dat is mijn eigen account onder mijn voornaam.

Wat nu?

Update : inmiddels ook zover dat ik Chrome heb geïnstalleerd volgens het filmpje wat ik gezien heb. Exact zo gedaan, verdomd ingewikkeld maar uiteindelijk wel gelukt maar er valt niet mee te werken, zoooooooooooooooo traag................ Mogelijk een gevolg van nu nog de verkeerde swapneiging? Echt, er is niet mee te werken nu. Lees het weer graag.

Tweede update : mogelijk een gevolg dat ik mijn google account ook moet opgeven in Zorin? Ik heb gevraagd voor synchronisatie......

Derde update : ligt het niet aan maar Zorin kan natuurlijk niet syncen met Windows. Vind het ansoluut niet erg dat ik tegen problemen oploop hoor, komt wel goed. Hoop wel dat het aan die swapneiging ligt bij Chrome dat ie zo verdomd traag is, anders gebruik ik wel een andere browser. Kom ook vaak software van Gnome tegen............. Had ik ook iets mee gedaan in google dacht ik, account aanmaken? Zie door de bomen vaak het bos niet meer. In het ergste geval installeer ik Zorin opnieuw.

Greetz,
Johan

luvene

Bericht door luvene » 15 aug 2019, 09:00

swapneiging aanpassen is gelukt :P Ik keek niet goed, het moest sysctl zijn in plaats van sysct1 of zoiets.............

Ik ga nu verder met de problemen van Google Chrome...................

luvene

Bericht door luvene » 15 aug 2019, 09:36

Ik ben wel op de goede weg, swap inmiddels op 1 (SSD met 4Gb RAM). Nu heb ik gisteren geprobeerd Google Chrome te installeren via een of andere link, weet echter niet meer welke maar het was behoorlijk ingewikkeld. Ik zie Google Chrome ook niet in geïnstalleerde software staan maar als ik op zoek Google Chrome opgeef dan word wel Chrome geopend...... En gaat alles rete traag! Wil het dus op de manier installeren volgens het forum https://zorin-os-nederlands-en-andere-d ... 1042#p1042.

Maar wil eerst het eventueel geïnstalleerde verwijderen maar hoe? Het lijkt dus wel of ik Google Chrome heb geïnstalleerd maar zeer waarschijnlijk niet op de juiste manier en alles gaat zo traag.........................

Firefox start nu als een speer op, op zich wil ik daar ook wel mee werken maar heb een (sterke) voorkeur voor Chrome. Ik kan bijvoorbeeld met Firefox standaard geen TV kijken via de Ziggo go app want dan word er weer gerept dat ik DRM mis en krijg ik weer allerlei lastige vragen op me afgevuurd......

Please, help me, ik wil graag verder..........

Greetz,
Johan

Anjo
Been thanked: 1 time

Bericht door Anjo » 15 aug 2019, 10:10

Als je Software opent ( staat bij mij onderin de werkbalk, dat blauwe koffertje) en dan midden boven op geinstalleerd

Dan komt in de rij Chrome wel te voorschijn.
Erop klikken en kiezen voor verwijderen
Bijlagen
Schermafdruk van 2019-08-15 10-06-21.png
Schermafdruk van 2019-08-15 10-06-21.png (187.12 KiB) 46 keer bekeken
Schermafdruk van 2019-08-15 10-06-21.png
Schermafdruk van 2019-08-15 10-06-21.png (187.12 KiB) 46 keer bekeken

luvene

Bericht door luvene » 15 aug 2019, 11:13

Hoi Anjo, dank, maar zo was het dus niet................Zo zou het wel moeten zijn. Anyway, ik heb het kunnen verwijderen via de Internet knop/snelkoppeling waar ik ook Firefox vond en Thunderbird die ik had geïnstalleerd. Ik ga nu Chrome installeren volgens jouw instructies en dan weer eens kijken. Beetje bij beetje kom ik er wel :D

luvene

Re: Vragen van (nog) een leek........  [OPGELOST]

Bericht door luvene » 15 aug 2019, 11:40

Opnieuw geïnstalleerd maar NIET vooruit te branden..........Zoooooooo traag, niet mee te werken, wat nu?
Mogelijk dat ik de hardware versnelling uit moet zetten in geavanceerd die volgens mij standaard aanstaat.............
Maar hij staat nu helemaal vast en kan er niets mee, man man wat een drama dat Chrome onder Zorin.........

FireFox vind ik op zich prima maar dan moet ik wel TV kunnen kijken via de Ziggo Go app en dat werkt niet.
DRM installeren? Hoe dan?

Is er niet een andere snellere browser waarmee ik datgene kan doen wat ik wil?
Graag suggesties.

Groet,
Johan

Mogelijk dat ik de hardware versnelling uit moet zetten in geavanceerd die volgens mij standaard aanstaat.............
Inderdaad, nu werkt het wel naar behoren.................. ;)

Gesloten