Van wat wil jij een uitgebreide handleiding zien?

In deze categorie kunnen gasten en leden vragen om een handleiding.
Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox
Has thanked: 67 times
Been thanked: 73 times

Van wat wil jij een uitgebreide handleiding zien?

Post by Zorinhendrik »

Beste lezer,

Linux is heel uitgebreid en je kan van alles een handleiding maken tot ver na mijn tijd.
Om het voor mij gemakkelijker te maken kan je in een antwoord op deze post een vraag tot handleiding maken.
Dus schrijf hierna je vraag en ik geef je gegarandeerd antwoord en ik geef het dan een eigen topic.
We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden. C. Chaplin
ting
    Windows 10 Firefox
Been thanked: 2 times

Re: Van wat wil jij een uitgebreide handleiding zien?

Post by ting »

Beste Hendrik,Ik heb net de Zorin distro 15.2 Lite en de 15.3 core gedownload op dvd.Voorlopig Lite geïnstalleerd als enig beturingssysteem op een HP 8000 elite (dual core ,cpu:E8400/3.00ghz/1333mhz ram:ddr3 8gb)Na de installatie heb ik gezocht naar de Lookchanger maar deze niet gevonden.Verder heb ik weinig ervaring met Linux en ben ik nog op zoek naar een passende eenvoudige distro die ik hoofdzakelijk zou gebruiken om mijn muziek verzameling(WAV en FLAC) op te slaan vb met Foobar 2000 of andere kwalitatieve muziek server-speler.Ik heb Windows verlaten omdat het veel te opdringerig is geworden en overladen met overbodige programma's die ik niet kan verwijderen.Dus zou een stabiele handleiding van Zorin (core 15.3 ??) misschien handig zijn,wat raad u mij aan?
Met vriendelijke groeten,
Ting
Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Post by Zorinhendrik »

Hoi beste Ting, probleem is een beetje dat ik wacht op een nieuwe versie van Zorin OS. We zijn ondertussen 2021 en we zitten nog altijd op de versie 15.3 die gebaseerd is op ubuntu 18.04.
Ik verwacht eigenlijk een nieuw besturingssysteem dat gebaseerd is op ubuntu 20.04.

Ondertussen kan je mij vragen stellen over een bepaald programma of functie van Zorin 15.3 Core of Lite, ik zal mijn best doen deze te beantwoorden.
Maar een hele documentatie schrijven voor een systeem dat bijna vervangen moet worden ga ik niet doen.
Voor het afspelen van mijn audio bestanden gebruik ik Audacious die kan hele mappen afspelen.
We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden. C. Chaplin
ting
    Windows 10 Firefox

Post by ting »

Ok,bedankt Hendrik.Alle begrip hoor.Komen er nog info filmpjes van Zorin (youtube of andere )uit ?Scheelt de bediening , en de verschillen veel tussen de
nieuwe en oudere versies van Zorin? Ik heb een filmpje van u bekeken over de Lookchanger,ik denk dat het in een oudere( versie 9)was.In mijn huidige Lite versie heb ik dit niet teruggevonden.Kan ik zonder probleem een oudere Zorin distro(vb.9) gebruiken of raad u dit af?
Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Post by Zorinhendrik »

Hoi beste Ting,
De Lookchanger van Zorin OS 15.3 Lite noemt nu de Zorin Appearance en heeft eigenlijk een andere bediening.
U kan de Zorin Appearance terug vinden via start (Zorin menu)/instellingen (aan de rechterkant van het menu)/ zorin appearance en zorin uiterlijk.

Het is waar dat ik in de tijd van Zorin OS 9 in 2015 enorm enthousiast was van de desktop omgeving die eigen was aan Zorin OS.
.
.
Zorin geschiedenis 1.png
Zorin geschiedenis 1.png (47.85 KiB) Viewed 761 times
Zorin geschiedenis 1.png
Zorin geschiedenis 1.png (47.85 KiB) Viewed 761 times
bron
.
Toen heb ik een forum en een website opgericht in het Nederlands.
Ik heb me dan heel intensief bezig gehouden om handleidingen en filmpjes te maken.
Zorin OS 9 was dan ook een LTS versie gebaseerd op Ubuntu 14.04 en kreeg updates tot 2019.
De volgende LTS was uit 2016 en kreeg de naam Zorin OS 12 en die krijgt nog updates tot april 2021 en nu zitten we nog altijd vast aan de LTS versie van 2018 dat de naam kreeg Zorin OS 15 en gebaseerd is op Ubuntu 18.04.

Ik was totaal verrast toen Zorin OS veranderde met Zorin OS 12, mijn enthousiasme verdween als sneeuw voor de zon.
Het één en ander had ook te maken met dat ik een autist ben, ik wou zelfs mijn forum en mijn website volledig opdoeken en laten verdwijnen.
Dankzij mijn echtgenote en mijn vriend ('d Anvers) die zeiden dat het mijn kindje was is het allemaal blijven bestaan maar dan bij een andere website provider.
De meeste filmpjes en handleidingen zijn daarmee verloren gegaan en moest ik eigenlijk opnieuw beginnen maar het lukt mij gewoon niet om mijn enthousiasme terug te krijgen van weleer.

Nu is het al Gnome3 wat de klok slaat en niet meer zoiets als eigen aan Zorin OS en dat heeft mij diep teleur gesteld (bijna alle nieuwe distro's de nu uitkomen zijn gebaseerd op Gnome3 en dat maakt dat Zorin OS niet meer futuristisch en exclusief is maar de zoveelste in de rij van verschillende distro's.

Ik hoop dat ze met de nieuwe LTS dit jaar (gebaseerd op Ubuntu 20.04) met iets nieuws afkomen waar ik weer laaiend enthousiast om wordt.
ting
    Windows 10 Firefox

Post by ting »

Bedankt voor de uitvoerige uitleg Hendrik.Ik hoop dat je in de toekomst terug de moed vind om filmpjes te maken.Ik vond uw filmpjes zeer leerzaam .Er zijn veel filmpjes op het internet maar jammer genoeg meestal in het Engels en soms onbegrijpbaar (wegens allerhande typische Linux/Grub benamingen) voor iemand die pas wilt beginnen met Linux.Daar onderscheidden uw filmpjes zich van de andere,u legde dit altijd op eenvoudige en begrijpbare wijze uit.Daarom mis ik uw filmpjes enorm.Maar wat niet is kan nog komen dus hoop ik dat u uw enthousiasme mag terugvinden zodat we terug kunnen genieten van uw uitstekende leerzame filmpjes.

Vriendelijke groeten,
Ting
These users thanked the author ting for the post (total 2):
Zorinhendrik, geest
Rating: 50%

Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Post by Zorinhendrik »

Hoi beste Ting,

Van harte bedankt voor de bemoedigende woorden.
Dat is precies wat ik nodig heb, de overtuiging dat mijn werk daadwerkelijk mensen helpt.

Bedankt.
geest
    Windows 7 Chrome
Has thanked: 173 times
Been thanked: 21 times

Post by geest »

Daar mag je heel zeker van zijn dat die goed helpen
These users thanked the author geest for the post:
Zorinhendrik
Rating: 25%

Post Reply

Return to “Van wat wil jij een uitgebreide handleiding hebben?”