Mijn Zorin OS 15 hoofd computer

Hier vindt u informatie over het besturingssysteem Zorin OS 15
Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox
Has thanked: 18 times
Been thanked: 23 times

Mijn Zorin OS 15 hoofd computer

Bericht door Zorinhendrik »

Ja ja het is bijna zo ver... zaterdag 21 december 2019 en op weg naar het jaar 2020, het jaar waarin WIndows 7 sterft en het doek valt.
Ook ik heb altijd gehouden van dit magnifieke besturingssysteem.
Het heeft deel geweest van mijn krachtige pc en er heeft tal van software in gedraaid zoals Magix producten voor video en muziek maken.

Nu heeft na de laatste update deze maand mijn scherm een popup gekregen en kreeg ik de melding dat Windows 7 ondersteuning stopt op 14 januari 2020 en wordt er mij voorgesteld om over te schakelen naar Windows 10.
Wel ik kan zeggen dat Windows 10 echt niet op mijn computer komt na wat ik gezien heb bij mijn echtgenote haar computer en die van mijn buurvrouw.
Eén en al een hoop ellende noem ik het, en ik kan hier uitvoerig de ene miskleun na de andere beschrijven betreffende deze service van Microsoft maar ga het wijselijk niet doen. :klop: :doordraaien: :electric: :gieren:

Nu dat ik al enkele jaren Zorin OS promoot in België en Nederland en er een website en een forum op na houd en hier wel al een reeks computers en laptops heb voorzien van dit besturingssysteem maar nooit het systeem op mijn hoofdcomputer heb gezet kon het niet anders meer dan dat ik dit fantastische besturingssysteem nu eens voor echt ging gebruiken.
Sommige leden van het forum waren er van verrast dat ik iedereen hielp met het vervaardigen van partities en handleidingen schreef maar het systeem niet echt gebruikte.

Wel daar gaat nu verandering in komen.
Windows 7 verhuisd naar de achtergrond en Zorin OS 15 Core komt nu op de voorgrond te staan.
Een dual boot systeem ja want voor mijn video en vooral mijn muziek software heb ik nog geen afdoende vervanger gevonden die werkt in Linux.
Maar Zorin OS 15 Core is nu mijn hoofdcomputer en ik ga trachten alles te doen op dit besturingssysteem. :bravo:

Alleen het maken van muziek en het maken van video filmpjes zal nog op W7 gebeuren.
Ook dit verhaal hier ben ik nu op dit ogenblik aan het typen in Zorin OS 15 Core met muziek op de achtergrond van Oliver Schroer
.

.
Je mag meteen meeluisteren :P Dan krijg je een idee van hoe rustig het er hier thuis aan toe gaat en alles in harmonie is.
Mijn echtgenote Viviane speelt nu zonder klank World of Warcraft op haar game computer en luistert mee naar Celltic Devotion.
.
WOW logo 1.png
WOW logo 1.png (468.34 KiB) 174 keer bekeken
WOW logo 1.png
WOW logo 1.png (468.34 KiB) 174 keer bekeken
.
Enfin... we dwalen een beetje af maar ga het meteen weer recht zetten.
Dus we zijn thuis rustig aan het genieten en ik ben volop aan het typen over mijn hoofdcomputer met Zorin OS 15 Core.

Hoe ziet mijn computer er uit feitelijk?

Wel het was vroeger een game samengestelde computer voor het spelen van World of Warcraft en koste zo'n 1.200 € bij Azerty met assemblage kosten bijgerekend en het opzetten van Windows 7 Professional.
Jaja... een prijzig beestje van toen dat nu waarschijnlijk veel goedkoper zou zijn door de verouderde hardware.
Maar een uitstekende pc voor wat ik nodig heb.

Wil jij ook weten welk moederbord je hebt in Linux?
Open dan een terminal venster en geef volgende commando in:

Code: Selecteer alles

sudo dmidecode -t 2
en druk op enter gevolgd door uw wachtwoord en nog eens enter.
.
moederbord hoofdcomputer.png
moederbord hoofdcomputer.png (41.07 KiB) 169 keer bekeken
moederbord hoofdcomputer.png
moederbord hoofdcomputer.png (41.07 KiB) 169 keer bekeken
.
De rest van de hardware zie je gemakkelijk bij details in instellingen van Zorin OS 15 Core:
Ga naar start (Zorin menu) en klik op Instellingen en dan scrol je naar beneden en klik je op Details
.
Details hoofdcomputer1.png
Details hoofdcomputer1.png (42.43 KiB) 168 keer bekeken
Details hoofdcomputer1.png
Details hoofdcomputer1.png (42.43 KiB) 168 keer bekeken
.
Om het aantal schijven te weten (hdd en ssd) klik je op Schijven:
Ga naar start (Zorin menu) en klik op systeemgereedschap en dan op Schijven
.
schijven 1.png
schijven 1.png (84.94 KiB) 168 keer bekeken
schijven 1.png
schijven 1.png (84.94 KiB) 168 keer bekeken
.
U ziet het ja er zijn enkele schijven verbonden aan deze computer en dat heeft te maken met door de jaren Windows 7 te gebruiken dat er een hoop info op die computer opgeslagen zit.
Ik heb bijvoorbeeld nog op de radio dj geweest en heb zo'n 3 terabyte muziek in die schijven zitten, mijn afbeeldingen bevat ook al zo'n 120 GB en nog tal van dingen die opgeslagen zijn op die schijven en nog niet te spreken over opgeslagen DVD's, films die iets betekenen en ik wil bewaren en dan nog zelfgemaakte video's.
Kortom een hele grote hoop data en daartussen heb ik plaats gemaakt voor Zorin OS 15 Core en een /home partitie.

Indeling van de harde schijven.

Wat zit er in de computer en wat hangt er aan via USB-poort 3.0?
Wel ik heb in de kast:
  • - Een SSD van 500 GB
    - Een vaste HDD van 2 TB
    - Een vaste HDD van 3 TB
    En naast de kast:
    - Een externe HDD van 3 TB
Dus behoorlijk wat ruimte zou je zeggen maar één ding staat hier pal boven water en dat is dat alle data verspreid zit over die schijven, het eerste wat ik nu moet doen is opkuisen en data verhuizen zodat ik netjes ruimte creëer en ik later kan beginnen met installeren.

Ruimte maken op de harde schijven.

Aangezien al die data door de jaren heen op Windows XP en later op Windows Vista en nog later op Windows 7 is verzameld lijkt het me opportuun om de verhuis en op orde zetten van de schijven in Windows 7 gebeurd.
Maar let op!
Ik heb op de ene schijf een ntfs bestandsindeling en op de muziek schijf van 3 TB (externe schijf) een bestandsindeling van fat32.
Dus moet je goed weten dat bestanden met een te lange bestandstitel niet kunnen verhuizen naar de fat32 schijf.
Zodoende heb ik eerst alle muziek (3TB) verhuisd naar ruimte verdeeld op de andere schijven, zo kon ik die 3TB (externe schijf) eerst formatteren en omzetten naar ntfs bestandsindeling.
Dat kun je met de ingebouwde Windows applicatie, dus als de schijf leeg is klik je er op met de rechtermuisknop en in het vervolgmenu klik je op formatteren.
Een klein venstertje zal open gaan en daar kan je de juiste parameters invullen en dan op formatteren klikken.

Zo dat was helemaal niet moeilijk.
Nu de muziek die overal verspreid zit knippen en plakken op de ntfs schijf van 3 TB (externe schijf).
Nu heb ik weer ruimte gemaakt en gedaan met fat32 schijven alles staat nu op ntfs bestandsindeling.
Alles staat netjes geordend.
Vergis u niet maar ik had bij de aanschaf eerder dit jaar al eens gespeeld met het maken van Data schijven en op de SSD een systeemschijf gemaakt.

Nu gaan we spelen met partities.

Hierbij probeer ik zo min mogelijk gebruik te maken van externe software en alleen de ingebouwde schijfbeheer applicatie van Windows 7.
Dat is veilige software voor het verwijderen, maken, verkleinen van partities in Windows.
Voor je begint doe net zoals ik en bedenk eerst wat je nodig hebt en voor hoelang.

Eerst voor hoelang..., hé voor hoelang? Dat weet ik niet echt hoor!
Ja maar ik bedoel het volgende:
Je hebt Windows 7 nog nodig voor software dat niet werkt in Linux.
Dat wil zeggen dat je nog niet helemaal overschakelt naar Linux, dus zal je nog een tijdje met een tweevoudig opstartsysteem werken.
Pas als je alles kan doen in Linux gaan we overstappen naar een volledige systeem in Linux zonder dual boot naar Windows.
Daarmee hebben we een beslissing dat het een dual boot systeem gaat worden voor een poosje tot ik echt alles eruit gooi van Microsoft.

Mijn collega Stegiman is al zover en heeft een volledig Linux Mint systeem en doet er alles mee.
Dat wil ik ook bereiken!
Ik heb dus nodig:
- ruimte voor het Linux systeem
- ruimte voor de data van het Linux systeem
Huh???
Ja zeker, ik wil de data zoals afbeeldingen en downloads en documenten etc. op een aparte partitie en liefst niet op de SSD maar op een van mijn HDD's.
Waarom?
Wel als ik in de toekomst wil overschakelen op volledige afhankelijkheid van Zorin OS 15 Core en Windows de eeuwige jachtvelden op stuur wil ik de data behouden die ik ondertussen heb verzameld.
En nog een argument: dan heb ik al een aparte schijf voor niet alleen de data maar ook voor mijn herstelpunten van Timeshift.

Zodus gaan we spelen met onze schijven en partities verkleinen en schijven klaar maken voor Zorin OS 15 Core.
- Ga in Windows 7 naar start > klik op configuratiescherm
.
Configuratiescherm 1.png
Configuratiescherm 1.png (306.83 KiB) 132 keer bekeken
Configuratiescherm 1.png
Configuratiescherm 1.png (306.83 KiB) 132 keer bekeken
.
- ga in configuratiescherm en klik op weergeven en selecteer kleine pictogrammen
.
configuratiescherm kleine pic.png
configuratiescherm kleine pic.png (36.17 KiB) 132 keer bekeken
configuratiescherm kleine pic.png
configuratiescherm kleine pic.png (36.17 KiB) 132 keer bekeken
.
Klik in het configuratiescherm op de knop Systeembeheer
.
Systeembeheer 1.png
Systeembeheer 1.png (97.74 KiB) 132 keer bekeken
Systeembeheer 1.png
Systeembeheer 1.png (97.74 KiB) 132 keer bekeken
.
Klik in systeembeheer op de knop Computerbeheer
.
computerbeheer 1.png
computerbeheer 1.png (100.1 KiB) 132 keer bekeken
computerbeheer 1.png
computerbeheer 1.png (100.1 KiB) 132 keer bekeken
.
Klik in computerbeheer in de linkerkolom op Schijfbeheer
.
schijfbeheer 1.png
schijfbeheer 1.png (64.35 KiB) 132 keer bekeken
schijfbeheer 1.png
schijfbeheer 1.png (64.35 KiB) 132 keer bekeken
.
Geef het een beetje tijd voor het invullen van de schijven en partities.
Dan verschijnt er schijfbeheer in alle glorie... :o :bravo:
.
Nu zie je alle schijven.
.
schijfbeheer 2.png
schijfbeheer 2.png (82.73 KiB) 132 keer bekeken
schijfbeheer 2.png
schijfbeheer 2.png (82.73 KiB) 132 keer bekeken
.
Wat mij meteen opvalt bij deze schijfindeling is dat de SSD schijf niet als eerste staat maar op de tweede plaats.
.
schijfbeheer 3.png
schijfbeheer 3.png (21.44 KiB) 132 keer bekeken
schijfbeheer 3.png
schijfbeheer 3.png (21.44 KiB) 132 keer bekeken
.
Dat lieve mensen is een fout van mij en ik ga dat meteen eens uitleggen zie:
Op het moederbord van mijn computer zitten sata poorten (aansluitingen voor sata kabels die verbinding maken met de schijven of kaartlezer of dvd-schrijver enz...
.
moederbord Gigabyte.png
moederbord Gigabyte.png (691.05 KiB) 129 keer bekeken
moederbord Gigabyte.png
moederbord Gigabyte.png (691.05 KiB) 129 keer bekeken
.
Nu die sata poorten zijn genummerd, dat staat op het moederbord geschreven naast elke sata poort maar zo klein dat je het niet goed ziet.
De reeds gebruikte sata poorten heb ik met rust gelaten en de sata aansluiting voor de SSD gewoon in een vrije sata poort gestoken.
Gevolg nu is dat de SSD niet eerst staat in de opstartvolgorde van het Bios en in schijfbeheer.
.
sata ports 1.png
sata ports 1.png (317.47 KiB) 129 keer bekeken
sata ports 1.png
sata ports 1.png (317.47 KiB) 129 keer bekeken
sata poorten.png
sata poorten.png (470.01 KiB) 129 keer bekeken
sata poorten.png
sata poorten.png (470.01 KiB) 129 keer bekeken
.
Dus daar moet je rekening mee houden als je gaat beginnen met partitioneren, schijf 0 is niet altijd de systeem partitie van Windows maar in dit geval de schijf 1
We zien dat Windows op de SSD is geïnstalleerd C: en de data op schijf D: zit.
De SSD gaan we met 100 GB verkleinen en de 2TB schijf gaan we voor de data vrij houden van Zorin OS 15 Core.
Dus we klikken op de C: partitie met de rechtermuisknop en kiezen in het snelmenu voor Volume verkleinen.
.
volume verkleinen 1.png
volume verkleinen 1.png (6.33 KiB) 118 keer bekeken
volume verkleinen 1.png
volume verkleinen 1.png (6.33 KiB) 118 keer bekeken
.
Er komt nu een pop-up venstertje waarin je ziet dat er gekeken wordt naar beschikbare ruimte.
.
volume verkleinen 2.png
volume verkleinen 2.png (17.65 KiB) 118 keer bekeken
volume verkleinen 2.png
volume verkleinen 2.png (17.65 KiB) 118 keer bekeken
.
Dan kan je in het volgende venstertje opgeven hoeveel MB de partitie moet verkleind worden.
Ik heb het veld leeg gelaten omdat ik dit al gedaan had en het geen tweede keer wil doen.
Maar als je het wil doen op 100 GB dan vul je 102400 MB in.
.
volume verkleinen 3.png
volume verkleinen 3.png (28.32 KiB) 118 keer bekeken
volume verkleinen 3.png
volume verkleinen 3.png (28.32 KiB) 118 keer bekeken
.
Later als ik Windows volledig buiten gooi en compleet op Linux ga werken zal ik de sata aansluitingen op de juiste poorten zetten, dan is het allemaal wat logischer.
Maar nu is het dus zoals op deze afbeelding:
.
schijfbeheer 4.png
schijfbeheer 4.png (22.72 KiB) 115 keer bekeken
schijfbeheer 4.png
schijfbeheer 4.png (22.72 KiB) 115 keer bekeken
.
U ziet nu dat ik al met Zorin OS 15 Core werk omdat de schijf 0 van 2TB mijn Linux data schijf is de spreekwoordelijke /home partitie.
Even de volgorde op een rijtje:
  • - schijf 0 = 2TB schijf en staat nu in RAW omdat die al in gebruik is als de /home partitie voor Zorin OS 15 Core.
    - schijf 1 = SSD schijf met Windows 7 en een aparte partitie van 100 GB voor het systeem van Zorin OS 15 Core
    - schijf 2 = 3TB schijf ingebouwd in de kast voor de Windows Data (foto's, video's, documenten en afbeeldingen)
    - schijf 3 = 3TB schijf extern waar mijn muziek op staat.
Ik heb dus schijf 0 van 2TB leeg gemaakt en alle data van Windows gebruik naar de twee hdd's verhuisd van 3 TB.
Zo kon ik in het in Windows schijfbeheer de 2TB schijf en partitie verwijderen zodat de schijf unalocated was (niet toegewezen ruimte).
Dan stond die klaar voor later en er dan met de installatie wizard van Zorin OS 15 Core een ext4 partitie van maken.

Ik weet het, het wordt steeds maar moeilijker hé maar dit is nu eenmaal de situatie waarin mijn pc zich nu in bevind.
Later wanneer ik echt volledig overstap zal ik het van in het begin documenteren.

Nu de schijven zijn klaar en kon ik beginnen met de installatie.
Ik heb voor de optie "Iets anders" gekozen in plaats van naast Windows 7 installeren omdat ik een aparte /home partitie wou hebben en dit met de automatische naast W7 installeren niet kan.
Dus als je aanbeland bent bij de schijfindeling van Zorin OS 15 Core kies dan eerst de juiste schijf en dat is in mijn geval de SSD op /dev/sdc.
Verander daar de 100 GB unalocated (niet toegewezen ruimte) in een ext4 loggend systeembestand en vink aan dat die partitie moet geformatteerd worden en geef het dan als aankoppelpunt de slash /
Voor de data van Zorin os 15 Core gaan we naar de schijf van 2 TB dat is in mijn pc de /dev/sdb schijf en gebruik deze schijf dan volledig voor de /home.
Bij jullie kan dit allemaal anders zijn afhankelijk van de sata poorten die in gebruik zijn en de volgorde in het BIOS.
Ik weet het dit is heel moeilijk te begrijpen en het ook uit te leggen als je er helemaal als beginneling moet mee beginnen.
Maar ik ga in de toekomst het forum doorspekken met handleidingen over partitioneren en installeren op de "iets anders" methode.
In ieder geval als het nog niet zo belangrijk is om data te verliezen dan wens ik je alvast veel succes om al doende te leren.
Anderzijds zou ik je aanraden de schijven waar data opstaat af te koppelen in de kast door de sata kabel er uit te trekken.
Op die manier zal de installeer hulp de schijf niet zien en kan er ook geen ongeluk gebeuren.

Ziezo, ik heb nu een dualboot computer met Windows 7 en Zorin OS 15 Core.
De bedoeling is nu zoveel mogelijk Windows 7 te laten voor wat het is en nu alleen maar Zorin te gebruiken.

Programma's op deze computer in Zorin OS 15.1 Core

Om mijn Zorin OS 15.1 Core optimaal te kunnen gebruiken heb ik het een en ander reeds geïnstalleerd.

Software geïnstalleerd op Zorin OS 15,1 Core hoofdcomputer
  • gparted partitie bewerken
    thunderbird mail programma
    balenaetcher opstartbare usb maker
    synaptic pakketbeheerder
    audacious muziek speler voor hele map of mappen met muziek
    Dconf-bewerker
    discord
    gdebi pakketinstalleerder
    gnome afstelhulp
    hydrapaper laat u verschillende schermen achtergrond zetten
    kdenlive film software
    openshot video bewerker
    sabnzbd+ downloader programma nieuwsgroepen
    shutter knip en paint programma
    conky en conky manager
    vlc mediaplayer
Gnome extensions op Zorin OS 15,1 Core hoofdcomputer
  • freon voor cpu, gpu, disk en videokaart temperaturen in werkbalk
    gradio voor het online luisteren naar radiostations
    extensions om in het menu van de werkbalk weer te geven
    lock keys voor numlock en caps lock of shift lock in werkbalk
    openweather geeft buitentemperatuur in werkbalk weer
    Wifi signal strength en Mb/s in werkbalk
Conky widgets
  • conky white tiles v2 time
Zo ziet mijn desktop er nu uit.
mijn home computer 1.png
mijn home computer 1.png (2.21 MiB) 84 keer bekeken
mijn home computer 1.png
mijn home computer 1.png (2.21 MiB) 84 keer bekeken

stegiman
    Linux Chrome
Been thanked: 15 times

Re: Mijn Zorin OS 15 hoofd computer

Bericht door stegiman »

Bij Linux Mint 19.3 is dat bijna hetzelfde.
Verschil is dat je systeeminstellingen / systeeminformatie of systeeminstellingen / schijven moet zoeken.
Maar je kan ook start / zoeken en info of syst invullen of schi voor schijven.

Ik zelf heb geen Windows maar ben volledige overgegaan naar Linux.
Heb slechts een SSD van 256 GB en slechts 27% gebruikt.
De reden is dat ik nooit data opslaat op SSD maar enkel op usb stick zoals ik reeds bij Windows deed.
Het voordeel ervan is dat ik met de usb stick naar een andere computer kan gaan als dat nodig is.
Schermafdruk van 2019-12-22 11-22-29.png
Schermafdruk van 2019-12-22 11-22-29.png (36.27 KiB) 157 keer bekeken
Schermafdruk van 2019-12-22 11-22-29.png
Schermafdruk van 2019-12-22 11-22-29.png (36.27 KiB) 157 keer bekeken

geest
    Ubuntu Chrome
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Bericht door geest »

Ik werk in Windows 7 en visualiseer met Virtual-box enkele Linux distro's
De code werkte niet in Ubuntu 18.03.1 in Virtual-box
Maar wel deze afbeelding gemaakt met schermafdruk.
11 jaar oud.
Bijlagen
Schermafdruk van 2019-12-22 18-43-59.png
Geestige computer
Schermafdruk van 2019-12-22 18-43-59.png (61.09 KiB) 141 keer bekeken
Geestige computer
Geestige computer
Schermafdruk van 2019-12-22 18-43-59.png (61.09 KiB) 141 keer bekeken

Reza S
    Ubuntu Firefox
Been thanked: 2 times

Bericht door Reza S »

@ Zorinhendrik
Met zo een configuratie zou je gemakkelijk Windows 7 en/of Windows 10 in een Virtual Box onder Zorin OS 15 kunnen draaien.
Dan is onder andere geen reboot nodig, om daarmee te werken :)

Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Dat mijn vriend Reza is een heel goede opmerking!
Alleen vraag ik me af of ik in die virtuele omgeving mijn Magix producten kan installeren en gebruiken.
Dan moet dit echt sterk genoeg zijn om te kunnen renderen.

geest
    Ubuntu Chrome
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Bericht door geest »

Lukt dat niet als de swap partitie groot genoeg is?

Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Hoi beste Geest,

Dat is een ander verhaal.
Die computer heeft genoeg geheugen om toe te wijzen aan een virtuele omgeving, dat op zich is niet zo'n groot probleem.
Dan komt er nog bij dat bij de installatie van Zorin OS 15 Core geen swap partitie meer gebruikt word.
Zorin OS 15 Core gebruikt nu een swap-bestand.

Waar ik schrik voor heb zijn de rekenkernen van de processor die je kan toewijzen aan de virtuele machine en dat zijn maximum twee kernen zodat er nog twee overblijven voor de host.

Den Hook
    Windows 10 Chrome
Been thanked: 5 times

Bericht door Den Hook »

Hallo Zorinhendrik,

Ik snap dat je gewacht hebt totdat het echt einde was voor Windows 7. Het is voor jou tenslotte nog een hele klus om je configuratie gereed te krijgen voor Zorin OS 15.1 Core.

Wat me daarentegen wel verbaast is dat je aangeeft dat je Windows-programma's gebruikt (m.n. de magix-applicaties), de geen equivalent hebben in Zorin OS (of Ubuntu). Dat zouden met name video-editing programma's en muziek-programma's zijn.

Ik had zelf altijd de indruk dat Zorin en Ubuntu/Linux eigenlijk, ook hiervoor inmiddels wel voldoende aanbod en functionaliteit boden.

Mijn vraag is nu of dit ervaring is en dat die programmatuur echt functionaliteit ontbeert of dat voor jou het omschakelen naar die linux-programma's voor muziek en video nog te veel aanpassingsproblemen geeft ?? :?

Ik kijk in (zelden) voorkomende gevallen naar deze sites:

http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Lin ... s_software

https://www.linuxtrainingacademy.com/re ... lications/

https://alternativeto.net/platform/linux/

PS. Om installatie makkelijker te maken en meer zekerheid dat het lekker werkt in Zorin OS, kijk ik altijd of het werkt onder Ubuntu en dan ook de juiste Ubuntu-versie (PS. Zorin OS 15 is gebaseerd op Ubuntu 18.04 LTS)

Succes en benieuwd wat straks de aanleiding is om toch nog maar weer Windows 7 van stal te halen :gieren:

Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Hoi beste Den Hook,

Voor het maken van filmpjes en de nodige overgangen kan ik inderdaad op Linux verder, maar voor het maken van mijn muziek heb ik nog geen overeenkomsten gevonden.
Het is werkelijk muziek maken met drummer, blaasinstrumenten, violen, piano, synth, speciale effecten enz waarbij je kleine stukjes muziek aan elkaar zet tot je een liedje hebt.
Maar ik blijf zoeken, dank u voor de linken.

In ieder geval denk ik er serieus over na om helemaal opnieuw te beginnen en alleen Zorin OS 15.1 Core te installeren, ik ben helemaal weg van dit besturingssysteem.
Ik heb alles wat ik wil en Music Maker van Magix kan ik ook nog in Windows 7 virtueel draaien.
Dankzij de tip van Reza.
Ik hoop alleen maar wanneer ik ga renderen dat de virtuele pc niet vastloopt want dat vraagt enorm veel rekenkracht, dus twee rekenkernen van de cpu zijn hier wel gewenst.

Den Hook
    Windows 10 Chrome
Been thanked: 5 times

Bericht door Den Hook »

Hallo Zorinhendrik,

Ik heb geen enkel beeld bij een goed programma als vervanging voor Magix maar ik was wel benieuwd of er uberhaupt wat zou zijn.

Ik denk dat deze video wel enigszins kan helpen: Best free DAW from Dexxter Clark

Dan zouden LMMS en Reaper wel eens goede kandidaten kunnen zijn.

Maar dat uitzoekwerk moet ik aan een echte Pro overlaten. :idee:

Succes

Plaats reactie