Upgrade naar Zorin OS 15

Hier vindt u een waaier van allerlei soorten instellingen en aanpassingen van Zorin OS 15 Core
Gesloten
d'anvers
    unknown unknown

Upgrade naar Zorin OS 15

Bericht door d'anvers »

Gebruikt u Zorin OS 12.1 en wilt u upgraden?

Nou ja, dat kan je - gewoon nog niet.

Een nieuwe 'release-upgradetool' is in de maak waarmee u kunt upgraden van Zorin OS 12.1 naar Zorin OS 15 zonder gegevens te verliezen. Hoewel de tool op dit moment niet beschikbaar is, zeggen Zorin-ontwikkelaars dat het in de zomer beschikbaar moet zijn - dus let op!
Den Hook
    unknown unknown
Been thanked: 5 times

Re: Upgrade naar Zorin OS 15

Bericht door Den Hook »

Hallo d'Anvers,

Ik vermoed dat je dan ook kan upgraden vanuit versie 12.4, toch ? :idee:

En heeft dit nog nadelen t.o.v. een "fresh re-install" ??

Ik vraag dit omdat ik nogal twijfel wat te doen.

Ik hoor graag van je ! :thumbsup: :thumbsup:
d'anvers
    unknown unknown

Bericht door d'anvers »

Hoi Den Hook,
Poging gedaan in VMware van 12.04 na 15 gaat niet!
En heeft dit nog nadelen t.o.v. een "fresh re-install" ??
Hier is mijn antwoord op , ga altijd voor verse install.
Je kunt nu wachten op de tool van de broeders...of verse install doen.
Mvg
d'anvers
d'anvers
    unknown unknown

Bericht door d'anvers »

Geef je 100% gelijk :succes: ermee.
Mvg
d'anvers
Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox
Has thanked: 48 times
Been thanked: 52 times

Bericht door Zorinhendrik »

Een echte upgrade noem ik het niet maar dit is de manier die Zorin OS Group voorschrijft.

U heeft Zorin OS 12.4 Core op uw computer staan en je hebt geen aparte /home partitie.
  • - Dan zeggen ze bij Zorin OS Group dat het aangeraden is om eerst een back-up te maken van je data zoals documenten, video's, afbeeldingen en zo verder op een externe geheugendrager zoals een externe harde schijf.
    - Dan download je de nieuwe Zorin OS 15 Core.
    - Je maakt een opstartbare USB-stick met Etcher.
    - Start de computer op vanaf de opstartbare USB-stick.
    - Kies om Zorin OS uit te proberen.
    - Selecteer uw taal en klik op Zorin OS uitproberen of installeren.
    - Van zodra u in de live modus bent klik je op start (menu Zorin) en ga je naar systeemgereedschap (system tools) en klik je op het programma Gparted.
    - Als Gparted is opgestart selecteer dan de harde schijf waar Zorin Os is op geïnstalleerd (rechts bovenaan).
    - Selecteer de Swap partitie en rechtsklik op deze partitie en kies voor de optie Swapoff.
    - Selecteer terug de Swap partitie en rechtsklik op deze partitie en kies voor verwijderen (delete).
    - Dan selecteer de partitie waarop Zorin OS 12.4 is geïnstalleerd (dat is meestal de Ext4 partitie) en rechtsklik op die partitie en kies in het snelmenu voor verwijderen (delete).
    - Klik nu bovenaan de menubalk van Gparted op de knop "Apply" (of uitvoeren).
    - Wacht tot de verwijdering is voltooid en sluit dan Gparted.
    - Terug aangekomen op het bureaublad zie je een icoon genaamd "Zorin OS installeren" (of "Install Zorin OS"), dubbel klik daarop of rechtsklik er op en kies voor openen.
    - Volg nu de instructies op het scherm om Zorin te installeren.
    - Als er gevraagd wordt om een verbinding met het internet te maken, doe je dat best wel om drivers te installeren en software updates.
    - Als je de "Installation type" titel tegenkomt kan je verschillende opties zien:
    .
    .- Als je een dualboot hebt kies je voor de optie "Installeer Zorin OS naast Windows" en klik je op de knop "Volgende".
    .- Als je alleen Zorin OS 12.4 had op deze computer klik je op de optie "Wis schijf en installeer Zorin OS".
    .
    - Volg nu gewoon de instructies op het scherm.
.
Als de installatie voltooid is herstart dan de computer en zet uw back-up terug.
We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden. C. Chaplin
Den Hook
    Windows 10 Chrome

Bericht door Den Hook »

Dank Zorinhendrik,

Of je dit kan zien als een upgrade van Zorin 12.x naar Zorin 15 of dit moet zien als opschonen en herinstallatie, daar kan je over twisten :doordraaien:

Inmiddels is dit voor mij al opgelost door inderdaad backups te maken en een volledige herinstallatie te doen.

Maar misschien zijn er nog Zorin 12.x gebruikers die met behulp van je heldere beschrijving deze stap kunnen maken. :bravo2:

PS. Als laatste zou nog de fijninstelling kunnen volgen (bv swappiness etc). :idee:
Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox
Has thanked: 48 times
Been thanked: 52 times

Bericht door Zorinhendrik »

Hoi beste Den Hook,

Wat betreft het fijn afstellen van Zorin OS 15 Core.
Ik zou mij daar niet al te veel zorgen over maken.

De computers van vandaag die Zorin OS 15 Core kunnen draaien hebben allemaal tenminste 4 GB RAM geheugen en een processor van minstens 2.0 GHz snelheid of hogere eigenschappen.
Dat maakt dat er eigenlijk geen swap aanpassingen hoeven te gebeuren.
Zelfs met een SSD zou ik de swapneiging niet meer aanpassen aangezien de levensduur van die schijven enorm lang is, ook al doen die veel schrijfbewerkingen.
Ik zie het zo, als de computer al meer dan 5 jaar meegaat zal die SSD er nog eens 2 jaar bij doen. Tegen die tijd zijn SSD's spotgoedkoop en zullen er nieuwere geheugendragers zijn. De computer zelf zal het eerder begeven dan de SSD.
Dan komt er nog bij dat bij de installatie van Zorin OS 15 Core er geen swap-partitie meer gemaakt wordt maar gebruik wordt gemaakt van een swap-bestand.
Dat bestand kan je desgewenst uitbreiden maar dat zou ik niet doen.

Wie toch de swapneiging wil aanpassen in Zorin OS 15 Core kan deze handleiding volgen.

Verder zou ik de taal ondersteuning downloaden en installeren over het hele systeem. Dit is iets dat men regelmatig eens moet doen als er nieuwe software is geïnstalleerd.
De rest zijn instellingen die ieder voor zich moet uitmaken zoals uitzicht en energie instellingen.

De volgende software zou ik installeren voor het gemak:

- Synaptic pakketbeheer
- Gdebi pakketinstalleerder
- Dconf-bewerker
- Gnome afstelhulp
- Timeshift
We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden. C. Chaplin
Den Hook
    Windows 10 Chrome

Bericht door Den Hook »

Hoi Zorinhendrik,

Helder verhaal. Voor mijn 2 laptops (één uit 2011 en een ander uit 2015) beide met SSD is het dus nog wel nodig om wat aanpassingen te doen.

Inderdaad gaat het verder met de techniek hard, maar het mooie van Linux is dat het zo lekker draait op oude hardware, zeker als je daar ook nog eens een SSD in zet.

Ik vind dat helemaal prachtig.

Go Zorin... :goebezig:
Gesloten

Terug naar “Gebruik Zorin OS 15 Core”