Ontwaken uit Slaapstand

Heeft u hulp nodig met de software en/of instellingen? Aarzel niet en stel uw vragen hier.
hennie
    Ubuntu Firefox
Been thanked: 1 time

Ontwaken uit Slaapstand

Bericht door hennie »

Op mijn dual boot-desktop draai ik meestal met Zorin. Soms moet ik over naar W10.
Het probleem dat ik heb geldt alleen voor Zorin:
Als het systeem wegens inactiviteit in de slaapstand is gekomen (de aan/uit knop knippert) dan ben ik door simpel die knop weer in te drukken niet meer in staat om Zorin met de laatste actieve blz. weer op het beeldscherm te krijgen. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

d'anvers
Site Admin
    Windows 10 Firefox
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Ontwaken uit Slaapstand

Bericht door d'anvers »

Hoi Hennie,
Heb je die slaapstand nodig in Zorin? Anders op nooit zetten bij instellingen.
Heb je Win 10 nog slaapstand ?Mocht je SSD hebben zeker uitschakelen.Of er verband is tussen Win en Zorin weet ik niet echt maar zou kunnen.(zelf schakeklik altijd slaapstand en... uit)
Mvg
d'anvers
Gratis computerhulp België

'Zij die weinig denken, vergissen zich heel veel.'

stegiman
    Linux Chrome

Bericht door stegiman »

Als ik Lunux Mint met startknop in pauzestand zet en ik wil het weer wakker maken klik ik gewoon op spatie.
Je moet wel in schermbeveiliging ook kijken dat het uitstaat bij instellingen bij vergrendelen of hoe het heet in jou geval.

Bij energiebeheer moet je pauzestand wanneer je startknop indrukt
Pauzestand bij inactief moet wel uit staan. (scherm uitzetten is normaal)

d'anvers
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Bericht door d'anvers »

@Hennie
Heb eens deze instelling gedaan
Afbeelding

Eens scherm op zwart op de aan/uit knop gedrukt>>>kom je toch in scherm waar je op toets moet drukken en ww typen en ontgrendelen klikken.
Mvg
d'anvers

hennie
    Ubuntu Firefox

Ontwaken uit Slaapstand

Bericht door hennie »

Als er een pauzestand is dan knippert de aan/uit knop. Als mijn beeldscherm is uitgeschakeld dan zet ik het weer aan en verschijnt er alleen maar een
klein beeldje om aan te geven dat het scherm actief is. Dan druk ik de aan/uit knop in een blijft hij continu branden. In W10 zou ik dan meteen weer goed beeld krijgen. In Zorin krijg ik echter geen actief beeld. Ik heb enige tijd de instelling gehad dat de desktop continu actief blijft maar daarmee
omzeil ik het probleem alleen maar.

@Stegiman
Met de hand zet ik hem nooit in pauzestand. Hoe moet dat in Zorin? De spatiebalk helpt mij niet. Bij "Instellingen/Energie" kan ik alleen de pauzestand
zetten van 5 minuten tot 2 uur of nooit.

@d'anvers
In Zorin wil ik soms (Energiezuinig) de slaapstand inschakelen. W10 heeft een goed werkende slaapstand. Zorin wordt snel na het indrukken van de startknop via een keuzescherm "Windows of Zorin" gekozen. Wat bedoel je met SSD uitschakelen? De SSD-schijf is volgens mij een onmisbaar deel van mijn desktop.

d'anvers
Site Admin
    Windows 10 Firefox

Bericht door d'anvers »

Hoi Hennie,
Wat bedoel je met SSD uitschakelen? De SSD-schijf is volgens mij een onmisbaar deel van mijn desktop.
Bedoel schakel zowel in Win 10/Zorin die slaapstand uit , niet echt gezond voor je SSD ;)
Heb ook Dualboot Win10 en Elemenatary met SSD in beide 2 opties afsluiten of opnieuw opstarten.Rest is uitgeschakeld ook snrelstarten in Win 10 ;)
Mvg
d'anvers

stegiman
    Linux Chrome

Bericht door stegiman »

Pauzestand kan totaal geen kwaad voor SSD want ik doe dat 10 tal keren per dag.
Je moet niet met de hand maar met de vinger op startknop drukken. (Niet blijven drukken want dan zet je het uit)
Gewoon een klik op startknop.
Dat is hetzelfde als afsluiten / pauzestand

Wat staat bij jou systeeminstellingen / schermbeveiliging?

Nota: als ik pauzestand zet zet ik geen enkel programma uit zodat ik na klik op spatie 2 à 3 seconde verder kan werken.

hennie
    Ubuntu Firefox

Bericht door hennie »

Nu is het nieuwe verschijnsel dat door met de vinger 1x op de aan/uit knop te drukken ik weer beeld krijg maar het toetsenbord en de muis werken niet. De enige mogelijkheid is nog de aan/uit knop ingedrukt houden ---> computer uit. Weer een test gedaan:
Opnieuw starten en kijken wat er gebeurt. Dan 1x op aan/uit knop drukken en op het scherm kiezen voor pauzestand. Daarna 1x op knipperende knop drukken waardoor hij continu gaat branden. Echter geen beeld. Wel een teken op het scherm dat monitor werkt. Enige mogelijkhei is dan nog de computer uitzetten en dan weer aanzetten.
Wel heb ik al geruime tijd bij het aanzetten een melding uit het systeem dat "Systeemprogrammaprobleem ontdekt". Al vele malen heb ik gekozen voor "probleem rapporteren", maar de melding blijft elke keer komen. Ik houd er rekening mee dat mijn gemelde probleem mogelijk hierdoor wordt veroorzaakt. Ik zal de automatische pauzestand maar weer uitschakelen. Bedankt voor jullie inbreng!

Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox
Has thanked: 27 times
Been thanked: 33 times

Bericht door Zorinhendrik »

Het is een probleem met de grafische chip die niet meegaat in het her-inschakelen van de pc (uit slaapstand komen).
Ik ga eens zoeken of er een work around bestaat voor die grafische chip om die uit de slaapstand te halen

stegiman
    Linux Chrome

Bericht door stegiman »

Kijk eens bij systeeminstellingen / stuurprogrammabeheer of uw videokaart actief is.

Plaats reactie

Terug naar “Software en configuratie”