EHD kan niet veilig verwijderd

Hier kunt u vragen stellen in verband met de hardware en drivers.
Plaats reactie
kuipje
    Android Chrome
Status: Offline

EHD kan niet veilig verwijderd

Bericht door kuipje »

Beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum! Ik heb al een tijdje Linux op mijn oude computer. Gisteren heb ik Peppermint er af gehaald en Zorin (lite) geïnstalleerd. Vind ik nl mooier uitzien ;-)
Nu wil ik bestanden op mijn EHD naar Zorin overzetten. Zorin herkent mijn EHD wel, maar kan deze niet openen. Vindt ook geen driver. Nu wil ik de EHD afkoppelen, maar ik vind nergens hoe dat veilig kan, terwijl mijn EHD de hele tijd knippert.
Al mijn bestanden staan erop dus zo er uit trekken durf ik niet.
Iemand een tip voor mij?

Groet Mary
geest
Has thanked: 317 times
Been thanked: 57 times
    Windows 7 Chrome

Re: EHD kan niet veilig verwijderd

Bericht door geest »

Ik weet niet of Zorin Lite een veilig verwijder functie heeft zoals Windows maar je zou je computer wel kunnen afzetten om je Externe Harde schijf (EHD) te ontkoppelen.
Ik ben wel zelf een beginner met Zorin 16.1 Core te ontdekken.
kuipje
    Android Chrome

Bericht door kuipje »

Nee, volgens mij zit er niet zo'n functie op, ik heb er vrij lang naar gezocht.
Normaal denk ik altijd dat het wel zal meevallen als je gewoon de USB eruit trekt of de computer uitzet, maar nu gaat het wel om een schijf waar alles op staat...
kuipje
    Android Chrome

Bericht door kuipje »

Ik denk dat het goed gegaan is!
Vond uiteindelijk onder Instellingen > Disks een uitwerpknopje. Bij het zoeken steeds op de rechtermuis geklikt... Zag nu dat, toen ik niet gelijk klikte, er bij hoveren de melding 'Eject this disc' verscheen...
(Nu de EHD nog even op een andere pc testen.)
Zorinhendrik
Site Admin
Has thanked: 144 times
Been thanked: 155 times
    Ubuntu Firefox

Bericht door Zorinhendrik »

Dag Kuipje,

Eerst en vooral van harte welkom op ons forum en proficiat dat je Zorin OS een kans wil geven.
Als er een medium aangekoppeld is en er is een overdracht gaande van data dan kan dit heel lang duren als een hele schijf moet overgezet worden.
U hebt het voordeel dat er een ledje knippert zolang er overdracht gaande is, dat kan meerdere uren in beslag nemen.
Ook al krijg je een melding dat de overdracht is voltooid, dan nog kan er een afwerking bezig zijn en is er nog altijd overdracht gaande en knippert het ledje nog steeds (veel te zien bij USB) dan is het beter nog niet af te koppelen ook niet met veilig afkoppelen.
Wacht tot het ledje niet meer knippert, doe dan veilig verwijderen.

In Zorin OS 16.1 Core en Pro is er in het venster van de overdracht een cirkeltje te zien dat vol komt om de overdracht te laten zien, ook daar weer moet je wachten tot de overdracht volledig is afgewerkt en er geen led meer knippert.

Hopelijk heb jij nu geen gegevens verlies.

Kan je mij eens vertellen wat voor computer je gebruikt?
Graag merk en type, snelheid processor en aantal RAM je hebt.

Groetjes,
Zorinhendrik
We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden. C. Chaplin
kuipje
    Android Chrome

Bericht door kuipje »

Dag ZorinHendrik,

Gelukkig is mijn EHD nog helemaal intact.
De reden dat ik wilde afkoppelen was omdat de schijf wel werd herkend, maar ik er verder helemaal niets mee kon doen. Er was dus ook geen overdracht, heel vreemd. Terwijl wel het ledje knipperde.
Ik heb nog bij Drivers gekeken, maar de enige boodschap die ik kreeg was dat dit device niet werkt.
Zorin heb ik op mijn oude iMac gezet, die zo'n 20 jaar oud is. Ik zal morgen even de specs nakijken, ik heb de computer nl uitgezet omdat hij na een tijdje nogal heet wordt (misschien door z'n ouderdom?).

Groet,
kuipje
Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Als het zo'n model is uit 2002 dan heb ik hier de specs van gevonden.
En ik sta verwonderd te kijken dat Zorin OS 16 Lite daar op draait.
of heb je zelf het RAM verhoogd tot 1 GB, want oorspronkelijk zit daar maar 256 MB RAM op.
We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden. C. Chaplin
kuipje
    Ubuntu Firefox

Bericht door kuipje »

Nee, ik dacht dat hij uit 2000 was, maar kennelijk heb ik 'm in mijn fantasie ouder gemaakt ;-)
Ik heb het boekje en de CD-ROMś teruggevonden, en dit is een iMac uit 2008, Mac OS versie 10.5.4, met 1 GB RAM (op de computer zelf kan ik de specs niet meer terugvinden).
Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

kuipje
    Android Chrome

Bericht door kuipje »

Dat zou kunnen. Ik heb 'm zag ik in 2008 gekocht, en in 2009 de nieuwe versie erop gezet.
Maar dat is natuurlijk allemaal verdwenen toen ik een paar jaar geleden Linux Peppermint erover heen installeerde.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware en drivers”