Gebruik tweede beeldscherm onder Zorin

Heeft u een meer algemene vraag of weet u niet waar u uw vraag moet stellen, dan kan dat hier.
erikbvo
    Ubuntu Firefox
Has thanked: 2 times

Gebruik tweede beeldscherm onder Zorin

Bericht door erikbvo »

Ik koppel een tweede beeldscherm aan mijn laptop. Het laptopscherm dient uiteraard het primaire scherm te blijven. Na wat aanpassingen in de instellingen staat de taakbalk netjes op het laptopscherm maar alle snelkoppelingen/iconen van het bureablad staat ineens op het tweede scherm, dat was uiteraard niet de bedoeling. Vervolgens heb ik alle iconen verplaatstst naar het primaire scherm.

Echter daarna wordt bij het opstarten van een programma steeds het secundaire beeldscherm gebruikt. Ik schuif dat window vervolgens naar het primaire scherm en sluit dan af. Voor Firefox geldt dat daarna bij het opstarten het primaire scherm gebruikt wordt zoals ook bedoelt, echter voor het mappen scherm geldt dat steeds weer het secundaire scherm gebruikt wordt en dat ik dat dus steeds weer moet verschuiven, dat is uiteraard niet handig in de praktijk. Voor nog meer progs heb ik dit nu niet getest/gecontroleerd.

Echter het wordt nog vervelender; als ik het tweede scherm afkoppel staan ineens al mijn iconen uiterst rechts op mijn primaire scherm en en deel van de iconen is niet meer zichtbaar. Tweede scherm weer aangekoppeld, oude situatie terug. Vervolgens heb ik de iconen allemaal teruggesleept naar het secundaire scherm en verschenen ze daarna na het afkoppelen van het tweede scherm weer op een normale plek op het primaire scherm. Dit gaat dus kort gezegd helemaal niet goed en het gebruik van een tweede scherm (af en toe) is daarmee feitelijk niet bruikbaar.

Graag advies of dit anders en beter kan, want ik zou denken dat dit toch gewoon zou moeten werken. Mijn referentie in deze is W10 waarin dit allemaal werkt zoals ik dat verwacht en ook wil. Nu de opgave om dit ook onder Zorin voor elkaar te krijgen.

Groet, Erik.

Verwijderde gebruiker 180
    Windows 10 Firefox

Re: Gebruik tweede beeldscherm onder Zorin

Bericht door Verwijderde gebruiker 180 »

Hoi Erik,
Idd.werkt goed in Win 10.Heb zelf eens test gedaan met Elementary OS(ook ubuntu18.04 zo als zorin)en ja ondervond ook wat probleemtjes en instellen niet echt veel!
Gebruik heel soms tweede scherm en dan altijd in Win 10.
Denk wel dat collega ZH je beter zal kunnen helpen en zoek zelf ook nog wat ;)
Mvg
d'anvers

erikbvo
    Ubuntu Firefox

Bericht door erikbvo »

Hallo d'anvers,
dank voor je tijd een aandacht voor dit onderwerp.

Het gebruik van een 2e scherm is voor mij belangrijk omdat ik op die manier voorkom dat ik steeds printjes van zaken moet maken en dat voorkom ik graag. Ik zie dat in Ubuntu de basis elementen voor het gebruik van een 2e scherm prima aanwezig zijn echter als je er dan echt mee aan de gang gaat voldoet het eigenlijk niet.

Met een Mate versie van Ubuntu gaat het ook niet goed, maar dan wel anders, bij het aansluiten van 2e scherm wordt het eerste scherm beïnvloed en staan zaken daar die niet meer goed op, dat heb ik dus al snel opgegeven want ik heb werkelijk geen idee wat daar aan te doen valt. Het omschrijven van wat er gebeurd is al een hele klus.

Ik heb net ook nog even serieus getest op een laptop met Mint 19.3 Cinnamon en daar werkt het bijna helemaal goed op. Er is maar 1 probleem en dat is dat de achtergrond op het primaire scherm af en toe zwart wordt, maar het achtergrond plaatje komt ook wel weer terug. Op het tweede scherm gaat alles helemaal goed. Dus vooralsnog ben ik hier het meest tevreden want van schuivende iconen (zoals onder Zorin) is in ieder geval geen sprake van. Tevens heb ik niet het idee dat de hardware een rol speelt. Ik gebruik Dell Latitude Laptops van 5 tot 8 jaar oud, allen voorzien van een SSD.

Tot zover, prettige avond, als jij of jullie nog nieuwe details hebben hoor ik dat graag,

Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox
Has thanked: 45 times
Been thanked: 43 times

Bericht door Zorinhendrik »

Hoi beste Eric,

Zorin OS 15.2 Core is bij mij mijn hoofdsysteem.
Dat is een desktop computer met een Nvidia grafische kaart GTX 1050 en twee monitoren, een samsung s24d300 en een Medion 24".
Ik heb de taakbalk en de iconen op mijn primair scherm staan en op mijn tweede scherm niks anders dan een achtergrond afbeelding.

Ik kan geopende vensters verslepen van het primair scherm naar het secundair scherm zonder problemen.

Als ik naar de scherm instellingen ga kan ik de schermen van plaats veranderen door het scherm te verslepen.
Dan zal het primair scherm nog steeds het zelfde scherm zijn tot ik op het woord primair klik en dan aanduid wat mijn primair beeldscherm moet worden.
Je moet dus werkelijk op het woord primair klikken om die functie te zien.
We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden. C. Chaplin

erikbvo
    Linux Chrome

Bericht door erikbvo »

Hallo Zorinhendrik,

Dank, wat je schrijft over primair en secundair is ook precies wat ik ervaar, die instellingen werken ook goed, dat is dus wat mij betreft ook geen probleem; wat mijn probleem wel is heb ik geschreven in de eerste post van dit verhaal; het gaat om iconen op het bureaublad die zich uiterst vreemd tussen de beide schermen gedragen.

Inmiddels heb ik kunnen constateren dat onder Linux Mint het allemaal helemaal goed werkt, ik zal Zorin nog op een andere laptop (met iets andere specs) installeren en dan opnieuw de twee schermen test doen. Ik laat het weten of ik dan opnieuw dezelfde problemen heb zoals eerder genoemd.

Groet, Erik.

erikbvo
    Linux Chrome

Bericht door erikbvo »

Graag dit topic nog even openhouden, ik ben bezig om op een tweede laptop ook Zorin Ultimate te installeen en te kijken hoe een tweede scherm zich vervolgends gedraagt. Ik laat het spoedig weten.

Verwijderde gebruiker 180
    Windows 10 Firefox

Bericht door Verwijderde gebruiker 180 »

We laten het open en :succes:
Mvg
d'anvers

erikbvo
    Linux Chrome

Bericht door erikbvo »

Ik heb vandaag een tweede laptop (in dit geval een Dell Latitude E6410) voorzien van Zorin Ultimate. Helemaal up-to-date gemaakt en toen opnieuw de test met een tweede scherm.

Triest om te constateren dat Zorin daar echt niet goed mee omgaat, wel in de zin dat het scherm gewoon koppelt en beeld geeft en je ook netjes kan aangeven dat het scherm links van de laptop staat, maar helemaal niet niet als het gaat om de iconen op het bureaublad.

Het voert wat ver om het eerdere verhaal (waar deze thread) mee begon weer te herhalen. maar het bleek zelfs dat na het afkoppelen van het tweede scherm nieuw op het bureaublad toegevoegde iconen werden toegevoegd op het tweede scherm, dat bleek nadat ik later dat scherm weer aankoppelde. Ook bij het hebben van een tweede scherm wat aangesloten is wordt nieuw op het bureaublad toegevoegde iconen op standaard op het tweede scherm gezet. Als je dan opnieuw opstart zonder tweede scherm zijn ze allemaal (zelfs over elkaar heen) geheel aan de rechterzijde van het primaire laptopscherm te vinden.

Eenvoudig gezegd een onvoorspelbaar rommeltje als het gebruik van een tweede scherm af en toe belangrijk voor je is. Dit alles, met intussen veel ervaring opgedaan te hebben met Mint (Cinnamon) heb ik besloten om te stoppen met Zorin en definitief te kiezen voor Mint, waar ik zeer tevreden over ben en tot op heden eigenlijk geen enkel probleem heb ervaren.

Ik vermoed zo dat jullie hier weinig meer aan kunnen toevoegen, wellicht kan je nog iets melden aan de makers van Zorin, daar ga ik zelf geen moeite insteken, hopelijk kunnen jullie dat begrijpen. Wat mij betreft kan deze thread hiermee gesloten worden, wel jammer.

Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Goeie dag beste Erikbvo,

Ik heb het Engelstalige forum op de hoogte gebracht van dit probleem en dat je Ultimate gebruikt.
Dat is een zeer jammerlijke zaak, zeker als je betaald voor een Ultimate en er geen service bij hebt gekregen van de ontwikkelaars.
Zij beweren nochtans persoonlijke bijstand te leveren aan wie een Ultimate heeft aangekocht.

In ieder geval staat het nu online op het Engelstalige forum en ben ik benieuwd wat zij daarvan gaan maken.

Ikzelf heb al jaren Zorin op mijn hoofd computer en gebruik altijd een tweede scherm en toch... dit probleem heb ik nooit ervaren.
Hopelijk weten ze op het Engelstalige forum een oplossing.

Wordt dus nog eventjes vervolgt ook al heb je direct besloten om een ander besturingssysteem te gebruiken. Jammer van het geld dat je er aan hebt uitgegeven.

Dit is geen beste reclame voor Zorin OS 15.2 Ultimate.
We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden. C. Chaplin

Zorinhendrik
Site Admin
    Ubuntu Firefox

Op het Engelstalige forum heeft er iemand geantwoord die net hetzelfde probleem heeft.
Echter wanneer hij voor een Cinnamon versie van Zorin OS kiest blijkt dit probleem niet te bestaan.

Hij vraagt echter of de gebruiker hier een andere resolutie heeft op het tweede scherm.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene vragen”