Linux voor op een Android tablet

Heeft u hulp nodig bij de installatie van uw besturingssysteem, dan kunt u hier uw vragen stellen.
Plaats reactie
De-Witte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
    Linux Chrome
Status: Offline

Linux voor op een Android tablet

Bericht door De-Witte »

Nu weet ik dat Android eigenlijk ook Linux is en dat er een mogelijkheid bestaat om bijvoorbeeld LineAge OS te installeren op je Android tablet. Is echter wat ingewikkelder dan Linux distro op je pc zetten.
Weet iemand hoe je precies een tablet omzet op een Linux distro en wat en hoe dit gaat? Dus geen alternatieve Android versie zoals Lineage OS maar zoals bv Zorin Lite eventueel.
[Human]Sander
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times
    Ubuntu Firefox

Re: Linux voor op een Android tablet

Bericht door [Human]Sander »

Ja, je kan andere Linux besturingssytemen op een tablet installeren. Het hangt er alleen van af hoe populair deze is en of de fabrikant deze heeft geblokkeerd.
De Linux versie die je wilt gebruiken moet aangepast zijn voor de hardware van jouw tablet. Voor zover ik weet is ZorinOS enkel voorzien voor desktop type hardware. Als je toevallig een tablet hebt met een x86 processor kan dat werken.

Daarnaast kan je jouw Android behouden en daar bovenop Linux virtueel draaien. Deze engelstalige website legt dat goed uit: https://www.makeuseof.com/tag/how-to-linux-on-android/ (voor vertaling kan je die link in translate.google.com werpen)

Laat maar weten welk merk en type tablet je hebt. Dan kan ik of iemand anders mee zoeken wat er mogelijk is.
It's all about enjoying life - Me myself and I
De-Witte
    Android Chrome

Bericht door De-Witte »

[Human]Sander schreef: 29 apr 2022, 16:56 Ja, je kan andere Linux besturingssytemen op een tablet installeren. Het hangt er alleen van af hoe populair deze is en of de fabrikant deze heeft geblokkeerd.
De Linux versie die je wilt gebruiken moet aangepast zijn voor de hardware van jouw tablet. Voor zover ik weet is ZorinOS enkel voorzien voor desktop type hardware. Als je toevallig een tablet hebt met een x86 processor kan dat werken.

Daarnaast kan je jouw Android behouden en daar bovenop Linux virtueel draaien. Deze engelstalige website legt dat goed uit: https://www.makeuseof.com/tag/how-to-linux-on-android/ (voor vertaling kan je die link in translate.google.com werpen)

Laat maar weten welk merk en type tablet je hebt. Dan kan ik of iemand anders mee zoeken wat er mogelijk is.
Alvast bedankt @humansander. Het gaat over een Lenovo TB-X104F met 2GB en 32GB. Dit is een arm versie en geen x86.
Ik krijg de tablet met geen mogelijkheid geroot en unlocked niet met ADB en Fastboot, nog met diverse root apps (KingRoot / KingoRoot) incl pc versie en bv Magix.
Ook opstarten in recovery met een recovery image op SD kaartje wil niet lukken.
Ze start wel vrolijk op met Android 8.1 na een reset van de fabrieksinstellingen.
De tablet is verouderd en als het upgraden haar de nek omdraait is dat niet erg ze is vanwege haar leeftijd vervangen voor een moderner exemplaar.
Je moet echter eerst erin komen om iets te kunnen wijzigen en dat wil niet lukken.
Enig idee? elke vorm van hulp is welkom👍🏻
[Human]Sander
    Ubuntu Firefox

Helaas heb ik al veel te veel tijd gestoken om dit zelf te proberen mt verschillende toestellen. Als het op de gemakkelijke manier niet kan vrees ik dat het niet gaat lukken. Ik probeer tegenwoordig enkel apparaten te kopen waarvan ik weet dat ze gemakkelijk aan te passen zijn (bv Fairphone).

Ik ben nog altijd kwaad op Nokia omdat ze weigerden root toegang te geven tot mijn eigen smartphone ook al hadden ze de middelen. Het toestel was gewoon niet meer ondersteund..
[Human]Sander
    Ubuntu Firefox

Na mijn vorige reactie toch een beetje verder gezocht :D

Deze uitleg is heel gelijkaardig aan jouw tablet. Mogelijk werkt dat (je kan vertalen met translate.google.com indien nodig) https://www.getdroidtips.com/lineage-os ... -10-x103f/
De-Witte
    Android Chrome

Bericht door De-Witte »

[Human]Sander schreef: 29 apr 2022, 17:36 Na mijn vorige reactie toch een beetje verder gezocht :D

Deze uitleg is heel gelijkaardig aan jouw tablet. Mogelijk werkt dat (je kan vetalen met translate.google.com indien nodig) https://www.getdroidtips.com/lineage-os ... -10-x103f/
Bedankt voor het meedenken ook hier ga ik me morgen in verdiepen en/of eventueel in de vorige link van Linux op Android 👍🏻
De-Witte
    Linux Chrome

Bericht door De-Witte »

[Human]Sander schreef: 29 apr 2022, 17:36 Na mijn vorige reactie toch een beetje verder gezocht :D

Deze uitleg is heel gelijkaardig aan jouw tablet. Mogelijk werkt dat (je kan vertalen met translate.google.com indien nodig) https://www.getdroidtips.com/lineage-os ... -10-x103f/
Yep deze kende ik al, this Lineage OS welke ik dus Niet erop krijg met geen mogelijkheid omdat je tablet unlocked en liefst geroot moet zijn.
Wat wel werkt is Linux on Android, hier ben ik nu mee aan het stoeien. 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Installatie”